Törölt nick Creative Commons License 2005.02.12 0 0 10

szerintem kicsit összetettebb a hajtás, csak a 80-as ábrán látható meghajtások egyikével sem vitelezhető ki a dolog. kombinálni kell az eddig felmerült ötleteket, mert a 80-as ábra c, d, f megoldása ugyan tökéletesen jó, de az még csak elfordítja a forgást, de csak egy emberhez jó.

 

a két emberes hajtáshoz a lentebb is írt fektetett 8-as keresztezett megoldás a nyerő, de a kúpos fogaskerekes meghajtáshoz asszimetrikusan kell sajnos megoldani a dolgot. én így tenném:

 

 

a függőleges tengely forgásiránya attól függ, hogy a középső lánckerék mely oldalára teszed a vele egy tengelyen lévő fő kúpos fogaskereket.

 

érdemes a középső nagykerék azon oldalára láncfeszítő segédgörgőket tenni, ahol a láncok nem keresztezik egymást, jó közel a nagykerékhez. mivel a vonóerő a nagykerék alsó felén alakul ki, ezért ott nem lehet laza a lánc, nem lóghat. felül a tolóerő miatt pedig leeshetne a feltorlódott lánc.

 

a lánc legyen némileg hosszabb, mint a matematikailag kiszámítható hossz, különben szorulni fog.

 

a hajtáslánc jobb oldalán pedig a lent felötlött segédgörgős láncfordítád van, de szerintem jobb két, egymástól függőlegesen viszonylag nagy távolságra elhelyezni őket, hogy a lánc a segédgörgők egyik oldalán se csavarodjon túl nagyot. a segédgörgőket a csavaráshoz úgy kell elhelyezni, hogy a középső és a jobboldali lánckeréktől is elég messze legyenek, így van a láncnak helye felvenni egy oldalirányú csavarodást. ha erre túl kicsi a hely, a lánc le fog esni. érdemes az alsó segédgörgőt a jobboldali hajtó lánckerékkel egy síkban elhelyezni, főleg ha kicsi a hely.

 

hát ennyit tudtam hozzágondolni. :o)

 

üdv, sok sikert!