Hozzuk össze!
Gondolataim hátránya, hogy nem munkavállaló barát gondolatok, legalábbis nem az forgalmista, jegyvizsgáló, pénztáros ügyben. Illetve mozdonyvezető ügyben sem mert több mindent kell neki megcsinálni. Dönt forgalmi kérdésekben, kezeli a jegyeket és a pénzt, vezet. Na de ha a buszsofőröknek megy akkor nekik is menni fog. És vezető ügyben sem, mert ha én lennék a vezető akkor nem lenne titkárnő, kommunikációs igazgatóság, eu-s projekt igazgatóság, anyósomnak jól fizetős mellékes, csak én lennék (meg a mobilom, meg számítógépem, esetleg laptop), max még egy felelős szerkesztő. És itt a felsővezetői kör véget is érne.
Tehát a KFT létszáma:
Felsővezető 1-2 fő
Felvigyázó: nem kell. Ha 2 fő a felső vezetők köre akkor azt a néhány mozdonyvezetőt váltva útba tudják igazítani. Ha csak egy akkor esetleg kell két nappalos felvigyázó, aki elsősorban mozdonyjavítási feladatokat lát el és csak másodsorban felvigyázó. (Tapasztalatom, hogy a bz napivizsgálatát egy fő is vidáman elvégzi.)
Szerelő: 2 fő váltva naponta dolgoznának 12 órát és felvigyázói feladatokat is ellátnának.
Mozdonyvezető: 24 fő. Ha Pápa Csorna között 1 gép forog naponta két mv-vel, négyestúrban akkor az 8 fő. Pápa Tatabánya között 2 gép forog naponta két mv-vel négyestúrban akkor az 16 fő. Ez mondjuk sok. A kiadásaink zöme bérben már jelentkezik is. Persze ezt lehet faragni mert Pápa Csorna közé nem kell éjszaka mv, vigyázat ez még nem jelenti azt, hogy egy mv kiszolgálja a vonalat per nap. Persze4 ez igaz lehet a 13-ra is. Azonban mégiscsak kellene ennyi mv, hogy a betegséget és a szabikat ki lehessen gazdálkodni. Nem is beszélve az esetleges tolató gép és répavonat igény esetére legyen valaki aki azt megtudja oldani. (Most úgy gondolom, hogy ha kell én is beszállnék vezetni, persze ha nem menne a munkám rovására.)
Adminisztrátor: Sokmindentől függ, hogy kell-e? Magánvállalkozók mennyit alkalmaznak, van külső könyvelőjük. A munkavállaló meg vagy tudja mi jár neki törvényszerint vagy nem. (Munkaügyi kérdésekre gondolok pl.) Ha a mozdonyvezetők fix béresek akkor a bérszámfejtés is felesleges. Az órákat pedig nyomon követik a felső vezetők, vagy vezető.
Gép: Bz min 4. 1db a 14-re, 2db 13-ra. De kell egy tartalék minmum, a nagyobb javítások idejére.
Kocsi: nem kell egyelőre úgy gondolom, hogy mellékek nélkül járnának a motorok. Ha nagyobb lesz a siker esetleg megfontolás tárgyát képezi.
Tolatáshoz mozdony: 1-2
Ja ha mozdonyok nagyobb javításához meg bérmunkát kell igénybe venni, s nem csak a MÁV fűtőházaiban van erre szakember. Ajkán pl. egy maszek végzi a nagyobb javításokat az ipari gépeken.
Mekkora fizetést adjunk nekik? Az adható minimumot. Ha ez több mint a mostani mv átlag akkor többet ha találunk olyanokat akik kevesebbért is elvégzik akkor kevesebbért. Felsővezetőnek? Amennyi marad a gazdálkodás után, ha sok sokat, ha kevés keveset.
Saját hálózaton ingyen, amúgy nem kötnék a MÁV-al és a GySEV-el semmilyen paktumot abból sztem csak rosszul jönne ki egy ilyen kicsi cég. Kézmosót, étkezési utalványt, adni kellene. vValami munkaruhát is, vagy gempát arra, hogy úgy öltözzön ahogy neki kényelmes a melohoz.
Mennyi egy bz éves fenntartási költsége? Ezt nem tudom. Egyelőre....
Nme kell autós értelemben vizsgáztatni, lásd túlszolgáló gépek. Vannak ciklusok, amik ilyen vagy olyan alapon meghatározzák a jármű mikor kell, hogy nagyjavítást kapjon, de pl "B+K" javítást Celldömölkön is végzünk és ezzel tolható a jármű felújítása. Mennyibe kerül, attól függ mit kell rajta kicserélni. Motor csere esetén nyilván több, csak csicsomázás esetén nyilván kevesebb. De ennke is utána kell járni.
Lehet sőt kötelező a környék önkormányzataival együtt működni, és onnan is csuroghat valami bevétel.
Szóljatok ha a bilimár túl mély. A dologban az a megrázó, hogy nem a klasszikus vasutat akarom fenntartani, hanem egy működtethető vasutat szeretnék. Úgy, hogy ne menjen a minőség rovására, és mégis működjön. Sőt jól működjön.
Mennyi utas kell ehhez naponta? Milyen jegyárak mellett? Adunk-e kedvezményeket? Ha adunk téríti-e az állam? Ha nem kitudjuk-e gazdálkodni? Ha nem, utaznak-e velünk mondjuk diákok és öregek? Lesz-e teherforgalmunk? Lesz-e tolatógép megrendelésünk? (Pápára gondolok elsősorban! Illetve szatelit gép megrendelés lesz-e? 99471-99470-re gondolok, illetve szezonban a répa vonatokra.)
Egyelőre ennyi.