nebamun Creative Commons License 2005.01.04 0 0 1994

Idézek egy részletet a Filmvilág 2003/9 számából, 35.oldal, Mátyás Péter: Mexikó transzban (Alejandro Jodorowsky):

 

"Az ambíciózus Jodorowskynak [...] felajánlották a Frank Herbert science-fiction-regényének, a Dűnének a megfilmesítését. Orson Welles Harkonen bárót, Salvador Dali a Galaktika őrült császárát játszotta volna, de szerepelt volna benne a rendező fia, Brontis és Gloria Swanson is. A zenére a Pink Floydot kérték fel, de egy évnyi huzavona után a producer visszatáncolt a finanszírozástól. A díszlettervező svájci Giger végül is a Nyolcadik utas a halálban valósíthatta meg az eredetileg ideszánt terveit. Jodorowsky megírta a forgatókönyvet és a dialógusokat, és a híres Jean "Moebius" Giraud rajzaival képregényként meg is jelentették Incal címmel."

 

Mégegy idézet, Filmvilág 2004/6, Tóth András György: Francia vonal:

 

"Szinte nincs olyan művészeti ág, amiben ne próbálkozott volna a chilei származású filizófiaprofesszor, Alejandro Jodorowsky. Képregény-forgatókönyvírói pályafutása alatt a legnagyobb francia rajzolókkal (Moebius, Boucq) dolgozott együtt többnyire extravagáns sci-fi albumokon, rendezőként viszont provokatív szürrealista-fantasztikus filmjeiről (El Topo; A Szent Hegy; Santa Sangre) ismert a hozzáértők szűk körében. A hetvenes évek közepén egy elkezdett, de meghiúsult mega-projekt keretében Frank Herbert Dűnéjéből akart filmet forgatni Salvador Dali és Orson Welles szereplésével, a Pink Floyd zenéjére, valamint Moebius, H. R. Giger és Dan O'Bannon tervezte látvánnyal (ők hárman végül az Alien keretében működtek együtt). Közös nevezőnek Jodorowsky életművében talán a szürrealista behatást, a természetfeletti jelenlétét és a metafizikai kérdések boncolgatását tekinthetjük, azonban hiába keresnénk nála formai párhuzamokat képregény és film között."

 

Igazóból jórészét már tudtuk, csak jó így mégegyszer elolvasni. A császár azért egyáltalán nem volt őrült.