HondaVuk Creative Commons License 2004.12.17 0 0 1079
Na, jöjjön a részletesebb kifejtés. Van rád egy fél órám. :-))

"Hat ez az! Pont errol van szo (amit te is hangsulyozol), hogy ha nagyobb lenne a nyomateka, nagyobb lenne a teljesitmenye, tehat ebbol kovetkezik hogy a teljesitmeny a nyomatektol (is) fugg :), tehat nem lehet oket szetvalasztani. De ez szerintem mar kismillioszor le van alabb irva :)."

Persze, hogy függ, de ez olyan, mintha azt mondanád, hogy a sportautót csak a dizájn teszi. Az is.

"Hiszen amig ezekenek a porgos motoroknak a maximalis teljesitmenyuk egy pont (mondjuk 7600 korul), addig a nyomatekos (bar igaz lassan porgo) motor maximalis teljesitmenye nem egy meredeken felfele ivelo egyenes, hanem inkabb hasonlit egy nyomatekgorbere, azaz a 215LE-bol minimum 180LE mar 3500 tol egeszen 6500 ig jelen van (3000RPM en keresztul), 190LE mondjuk 4000-6000 ig (2000RPMen keresztul), es termeszetesen ott a csucspont 5100-5200 korul a 215LE."

Először is ezeket az adatokat nem tudom honnan vetted. Köszönőviszonyban sincsennek a Seat honlap adataival. Szerintük a 180 lovas 5500-nál adja le a max. teljesítményét, nyomatéka pedig 235 Nm 1950 és 5000 között, a 225 lovas pedig 5900-nál adja le, és 280 Nm a max. nyomatéka 2200-as fordulaton. Én akkor most inkább a 225 lovas adataival számolok, mert azokat legalább tudjuk (bár így az események rekonstruálása nem lesz pontos). :-)) Mellesleg, ha a 215 lovas olyan, mint ahogy azt írod, akkor 5100-nál neki 310Nm-ének kellene lennie.

5900-nál a nyomatéka 280 Nm, mert akkor jön ki a 225 lovas teljesítmény. Magyarán a nyomatékgörbe kb. végig sík, majd itt hirtelen letörik. 180 lóhoz itt 224 Nm tartozik, ahhoz, hogy 3500-nál is ez legyen, ott 513 Nm nyomatékra lenne szükség. Ez nem igazán reális. :-))) Ha 280 Nm max-al számolok (és vízszintes nyomatékgörbével), akkor kb. 4800-as fordulaton van 180 ló.

"Mondjuk 2000-es fordulaton az 1.8T leon lead 235Nm-et (gyari, tuningolatlan adat), azaz 2000-es fordulaton 66LE lesz a teljesitmenye (ezen a fordulaton egy tuningoltnak sem lenne sokkal tobb nyomateka amugy, mivel a turbo meg nem porgott fel teljesen). Ugyanezen a fordulaton egy VTI (megelolegezek neki 100NM-et 2000-en bar szerintem nagyon optimista voltam!) kemeny 28 LEs, majdnem 3x gyengebb. De csaljunk egy picit, es igazitsuk/feleltessuk meg a VTi porgos motorjat a leonhoz es szorozzuk meg ezt a 2000-et 1.5-el. Miert pont 1.5-el? Egy leon kepes 6500-ot forogni, azert legyunk rendesek a hondaval es higyjuk el, hogy az is kepes 6500*1.5=9750-et forogni, ellensulyozando a ket valto kozotti kulonbsegeket. Szoval tegyuk egyenranguva a leon fele 2000-es fordulatot egy vti fele 3000-el (ahol adunk neki 120Nm-et bokezuen), meg mindig "csak" 50LE, nem rossz egyaltalan, de kb 30%-al kevesebb."

Te itt miről beszélsz? Nem arról volt szó, hogy a Leon 6-osban van, a VTi meg 3-asban? Mert ugye ez a kérdés? Ha igen, akkor a helyes számítás kb. ez:

A Leon 80-nál kb. 2000-et forog 6-osban, a VTi pedig 5000-et 3-asban. A Leonnak itt kb. 75 ló áll rendelkezésére, a VTi-nek pedig 88 (130 Nm-el számoltam). Mivel elvileg (a VW adata! :-)) ), a Leon innetől lineárisan gyorsul (mert a nyomaték nem emelkedik), így 100-nál pont 25%-al lesz nagyobb teljesítménye , azaz 95 ló, a VTi nyomatéka azonban emelkedik, így neki ott (150 Nm-el számolva) 125 lóereje lesz. Ebből jól látszik, hogy a 225 lovas Leon 80 és 100 között nem lesz képes tartani 6-osban a 3-asban haladó Vti ellen a tempót. Bár így is szépen igyekszik. :-)))

"Vedd figyelembe, hogy a leon teljesitmenye 6300-on ahol mondjuk a 240-es sebesseget produkalja (most a hasamra utottem, nincs leonom) sehol nincs 215LE, csak mondjuk 190 korul. A 215LE 5100-as forulat kornyeken all rendelkezesre, ott pedig az auto orul ha mondjuk 180 al megy (ismet csak saccoltam a sebesseget). Ebbol az kovetkezik, hogy megis csak igazam van akkor ha a valtoatteteleket is figyelembe veszem (azaz mennyit forog a motor egy adott sebessegen). Sarkitsuk megtovabb ezt az esetet, tetelezzuk fel hogy ez a leon 3000-es fortulaton adja le a 215LE-t, ott, ezzel a valtoval (ugyanebben a sebessegben) csak 114-el megy. A tovabbiakban drasztikusan csokken a teljesimenye, mondjuk annyira hogy 6000-en mar csak 100LE, azzal pedig sehol sem fog 240-et menni. Megis, az auto 215LE-s, de a vegsebessege max 195 (egy kb 100LEs auto vegsebessege). Akkor hogy is van ez!? ;)"

Persze, hogy függ a váltótól! Elkefélt váltóval bármekkorára lehet csökkenteni a végsebességet. :-))) Viszont ha a végsebesség szempontjából optimális váltót használsz, akkor pontosan a végsebességet pontosan a max. teljesítményhelynél fogja elérni az autó. Ekkor maximális egy adott autónál a végsebesség, más áttétellel ezen már csak rontani lehet. A fenti - teoretikus - autónál az a gond, hogy el van rontva a váltó (az még az eredet 180 lovasé), így persze a váltó végáttételének változtatásával lehetne még növelni a végsebességet. Vedd észre, ha tényleg a nyomatéktól főggne a végsebesség, akkor a CTR nem tudna szaros 196 Nm-el 235 km/h-t menni. De persze a maximális végsebesség nem ezért nem függ a nyomatéktól, hanem azért, mert matematikailag be lehet bizonyítani. :-)))

"Felre ne ertsuk az eszmecseret. Semmilyen szinten sem a VTi (esetleg mas tipus) ocsarlasarol van szo! "Topikunk" lakoinak kb fele ex-hondas, VTi-s, volt ex ITR-es is, tehat SZERETIK ezeket az autokat. Ettol fuggetlenul a szaraz adatok alatamasztjak hogy nem elkepzelhetetlen az, hogy egy tuning 1.8T Leon 6-ban ha nem is "legyorsulja" (bar az sem teljesen, minen ketseget kizaroan kizart), de egyutt megy egy VTi-vel amelyik 3-ban "uvegel"."

Így van, te se érts félre engem, én sem a Leon ellen vagyok. Viszont ezek a viták segítik mindnyájunknak, hogy jobban megértsük a nyomaték/teljesítmény viszonyt. Különben, ha mindenképpen VW terméket kellene vennem, akkor én is Leont vennék. Szerencsére nem kell, így Hondát veszek. :-)))))
Előzmény: Baliszoft (1059)