Teljesen jól magyarázod. Az a baj, hogy nem fogja megérteni ebből sem.
Egy másik példa a csigákkal történő játék. Egy csiga vagy emelőrendszerrel el lehet érni azt, hogy egyetlen ember képes legyen tetszőleges súlyt felemelni tetszőleges magasságba csak a saját fizikai erejét használva. Nyugodtan fel tudunk emelni akár 10 tonnát is vagy akár 100-at is mondjuk 100 méter magasságba minden gond nélkül, ha a csigarendszerünk súrlódási ellenállása elég kicsi. Csak megfelelő áttételt kell alkalmaznunk. Ha nem lenne az áttétel, akkor persze nem tudnánk felemelni, hiszen mondjuk csak 100 kg-ot vagyunk képesek felemelni, azaz durván 1000 N erő kifejtésére vagyunk képesek. Viszont az erőt szabadon tudjuk többszörözni az áttételekkel, így akár több millió Newton erőt is elő tudunk állítani. A bökkenő ott van, hogy az az idő, ami alatt a súlyt felemeljük olyan magasságba iszonyúan megnő. Fele akkora súlyt fele akkora idő alatt tudnánk felemelni olyan magasra. Az, hogy egy adott súlyt adott magasságra milyen magasra tudunk felemelni (akár áttételek segítségével is) attól függ, hogy mekkora a munkavégző képességünk, azaz attól, hogy egységnyi idő alatt mekkora energiát tudunk kifejteni.. Azaz attól, hogy mekkora a teljesítményünk. Ugyanígy van az autóknál is, az, hogy mennyi idő alatt gyorsul fel az autó 0-ról 100-ra attól függ, hogy mekkora az aut munkavégző képessége, azaz a teljesítménye.
Ez a cikk nagyon jól és érthetően elmagyarázza, hogy mi a különbség a nyomaték és a teljesítmény között. Ez a kedvenc részem belőle:
"Working some things out from what the people in the mill said, I was able to determine that the wheel typically generated about 2600(!) foot pounds of torque. I had clocked its speed, and determined that it was rotating at about 12 rpm. If we hooked that wheel to, say, the drivewheels of a car, that car would go from zero to twelve rpm in a flash, and the waterwheel would hardly notice :-).
On the other hand, twelve rpm of the drivewheels is around one mph for the average car, and, in order to go faster, we'd need to gear it up. To get to 60 mph would require gearing the wheel up enough so that it would be effectively making a little over 43 foot pounds of torque at the output, which is not only a relatively small amount, it's less than what the average car would need in order to actually get to 60. Applying the conversion formula gives us the facts on this. Twelve times twenty six hundred, over five thousand two hundred fifty two gives us:
6 HP.
Oops. Now we see the rest of the story. While it's clearly true that the water wheel can exert a *bunch* of force, its *power* (ability to do work over time) is severely limited. "
A lényeg magyarul összefoglalva az, hogy egy vizimalmot tanulmányozott és kiszámolta, hogy a vizimalom kereke mintegy 2600 lábfont nyomatékot, azaz durván 3700 Nm-et (!!!!) ad le 12-es fordulaton. Woow! Ha ilyen motor lenne az autójában, akkor Motohacker nyilván boldog lenne, mert menne, mint a meszes és nem kellene pörgetni, nem? Nos a gond az, hogy ez a bődületes nyomaték mindösszesen 6, azaz 6 lóerőt jelent mindössze, azaz még egy trabant is lealázná, pedig annak 100-ad ennyi nyomatéka van csak. :-))
A link: http://www.vettenet.org/torquehp.html.
Érdekes, hogy beírtam a google-be a "gyorsulás nyomaték teljesítmény" keresést és első helyen cgo146 topictársunk oldalát dobta fel. :-)))