"Mivel hosszú benne a váltó (a töméntelen nyomaték miatt lehet hosszú),azért nagy a végsebesség még kultúrált fordulattal.
Vagyis mindennek a lényege a VÁLTÓ."
Nem a kuplung? :-)))
Mondjuk inkább úgy, hogy a váltó és a motor együttese.
"Egy kis pörgős gépnél a maximum telj. magas fordulatszámon van.De mivel a relatíve kevesebb nyomaték miatt,rövid benne a váltó,"fordulatból kell autózni",azért a végsebességnél előbb a fordulat "fogy el" (még menne az autó,de már sárgába pörgött),és vele együtt a teljesítmény."
Az eleje igaz, a vége hülyeség. Ha jól van belőve a váltó, akkor nem fogy el a fordulat. Jól belőtt autóknál - legalábbis sportos autóknál - a maximális teljesítményhelyen éri el a végsebességet. De ennek nem az az oka, hogy "elfogy a fordulat", hanem az, hogy így lesz maximális a végsebesség.
"Egy magas nyomatékú autó,(és most benzinesről van szó,mert a diesel eleve nem is birná a nagy fordulatokat) viszont már kisebb fordulaton nagy sebességeket ér el,és jóval a névleges max. teljesítményhez tartozó fordulatszáma előtt (kb a max nyomaték fordulatánál) eléri a végsebességét.(mivel nincs felfele több nyomaték,ami gyorsítson,igy maradunk azon a sebességen."
Ennek oka nem az amire te gondolsz. Köze nincs a nagy nyomatékhoz, lehet így hangolni kis motort is. Az oka az, hogy a nagy nyomatékú, de - relatíve - kisebb teljesítményű motorok tipikusan kényelmes autókba kerülnek, ahol fontos a kényelmes utazótempó tartása. Ezért szándékosan elhangolják a váltót úgy, hogy alacsonyabb fordulaton érje el a végsebességet (nem pedig az optimális helyen), ezáltal persze csökkentik a végsebességet is (ami viszont kevésbé fontos), meg a rugalmasságot (erős motor esetén ez nem gond), viszont nagy sebességnél csökken a fordulatszám, ami a komfortot növeli.
Ugyanezt gyengébb autókban is meg lehet csinálni, gyakori, hogy fogyasztásra kihegyezett kisebb autókban az 5. (vagy 6.) sebesség csak utazósebesség, így a motor ott nem tud kiforogni a max. teljesítményhelyig, a végsebességet pedig eggyel kisebb fokozatban éri el. Ezáltal itt is javul a komfort és csökken a fogyasztás a legnagyobb sebességben történő autópályás krúzolásnál. Ezt megcsinálják akár 1.6-os motorokkal is, tehát jól láthatóan nem feltétel a nagy nyomaték.
"Na..akkor most a lóerő vagy a nyomaték "adja meg" a végsebességet?:)
Nem értitek,hogy azonos fogalomról beszéltek csak más megközelítésben?:)
Igaz..írt ide olyan is,akinek ez /lesz/ a szakmája,de neki sem hittetek,mért hinnétek nekem?"
Egyrészt nem az a típus vagyok, aki hasra esik valaki előtt, másrészt értettem mit írt AstraF16 és válaszoltam is rá. Te úgy látom, hogy nem értetted meg.
A lóerő adja meg a maximálisan elérhető végsebességet. Persze a váltó befolyásolja ezt, ha elhangolják az ideálistól (akár kisebb akár nagyobb áttétellel), akkor romolhat, de az ideális az, ha a max. teljesítményhelynél éri el a végsebességet.
De ha ennyire nem hiszed, mondok egy példát. A CTR végsebessége 235 km/h, pedig kevesebb, mint 200 Nm-e van. A 150 lovas PDTDI-nek ennél kisebb, pedig több, mint 300 Nm-e van. Ennyi.