Akiket én szeretek, megfeddem és megfenyítem.
(Jel 3,19)
"Akit én szeretek, megfeddem." – "Akit én megfeddek, szeretem."
Ugyan miért fenyítene máskülönben az Isten, ha közömbös
lennék neki, ha nem lennék érdekes a számára? De
az Isten szeret minket, szeme fénye vagyunk. Az Isten szeretete
gyöngéd szeretet. Ám mi folyton visszaélünk vele, emberi
tartalmakkal töltjük meg; azt hisszük, hogy az a szeretet,
ha szépeket mondunk egymásnak, hogy nekünk is szépeket
mondjanak. Önzõ önszeretet húzódik meg e mögött. Az ige
azt mondja: "temérdek a gyűlölõnek csókja." (Péld 27,6) Az
Isten szeretete féltõ, megmentõ szeretet, kemény szeretet, a
kárhozatból kihozó szeretet. A féltõ szeretet nem magát félti,
hanem a másikat. Mi azért félünk mentõ szeretettel szeretni,
mert féltjük önmagunkat.
Õ haragosan szeret. Miért nem beszélünk az Õ haragjáról,
a szeretet bosszúállásáról? Az Isten bosszúálló, haragvó
Isten. Aki nem tud haragudni, az nem is szeret. Azt mondja
az ige: "Haragudjatok, de ne vétkezzetek!" Mi a vétek a haragban?
Akkor vétek a harag, ha nem mentõ szeretettel szeretek.
Ha a harag tele van mentõ szeretettel, akkor az felülrõl
való szeretet.
Nincs jogunk az Istennek csak a szeretetérõl beszélni,
mert Istennek a haragja is szeretet. A mi szeretetünk viszont
csakis harag, mert elveszítõ szeretet. Telve van ilyen igékkel
a Szentírás: "Eljön az Isten haragjának a napja." Hol van itt a
szeretet? "Rájuk rohanok, mint a kölykétõl megfosztott medve"
(Hós 13,8), "rájuk hozom, amitõl félnek" (Ésa 66,4)… Hol
van ott a szeretet, amikor azt mondja Isten, hogy "nem kegyelmezek
meg, és nem kedvezek, és nem leszek irgalmas,
hogy el ne veszítsem õket!" (Jer 13,14) Hát éppen ott van a
szeretet! Azért nem kegyelmez, hogy kegyelmezhessen.
Azért nem lágy kézzel szeret, hogy megmenthessen.
--------------------------------------------------------------------------------
VISKY FERENC