F2004 Creative Commons License 2004.12.05 0 0 799

Bocs, hogy beleszólok, de én úgy tudom, hogy a nyomaték számít a gyorsulás szempontjából. Valamint az, hogy a csúcsnyomatékhoz minél hamarabb fel tudjon pörögni a motor.

 

Az a jó, ha minél magasabb a csúcsnyomaték, az a lehető legalacsonyabb fordulatszámon rendelkezésre áll és aztán ezen a fordulatszámon túl minél tovább tart, illetve annak közelében marad, azaz lapos a nyomatékgörbe, nem ível lefelé meredeken a csúcspont után.

 

Ha a motor pörgős, azaz gyorsan lepörög egy sebességfokozat az kedvező a gyorsulás szempontjából. Ha a nyomaték magas az szintén jó. Ugye a nyomaték az tulképp a forgatónyomaték, ami a kerék forgatásakor ébred. Ha a csúcsnyomaték hamar rendelkezésre áll, és elég magas, akkor jól gyorsul az autó.

 

A lóerő (Kwx1,36 = Le) nem más, mint az autó teljesítménye a legmagasabb fordulatszámon, az az energia amit létre tud hozni a motor. Ez mozgási energiaként jelentkezik. Ennek, ha szigorúan labor körülmények között (elméletben) nézzük nincs köze a gyorsuláshoz, inkább a végsebességhez. Pl: egy piszok erős, de nyomatékszegény autó nem gyorsul jól, viszont lehet magas a végsebessége.

 

A való életben azonban a motorokat és a sebváltó áttéteket úgy szokták hangolni, hogy megfelelő kompromisszumot érjenek el. Azt is látni kell, hogy a nyomaték azért függ a motor teljesítményétől. A gyenge motor nem tud nagy nyomatékot leadni. Ha jól tudom a vonóerő is a nyomatéktól függ.

 

Csak papírból, a szimpla adatok alapján nehéz megmondani, hogy valójában mit tud egy autó. Pl: melyik a jobb: 136 Nm/4000 ford/perc; vagy 126 Nm/3300 ford/perc.

 230 Nm/5000 ford/perc; vagy 230 Nm/ 3300 ford/perc?

 

Bocs, ha hosszú voltam.