A tanfolyamot (vagy inkább tanfolyam-sorozatot) talán ezzel jellemezhetném a legjobban:
I. SZÓKRATÉSZ: Ezután a mi filozófustermészetünket - olyan szempontból, hogy
nevelődött-e vagy sem - vesd össze a következő élménnyel. Képzelj el egy
föld alatti, barlangszerű szálláson - amelynek bejárata a fény felé tárul,
és olyan tág,
mint a barlang - embereket, gyerekségüktől fogva 1ábuknál és nyakuknál
megbéklyózva, hogy egy helyen kell ülniük, és csak előre nézhetnek; fejüket
a béklyóktól nem tekerhetik körbe: a hátuk mögül, föntről, lobogó tűz
világít; e tűz és a béklyó-zottak között fent út vezet, ennek hosszában
alacsony fal épült, mint amilyen a közönség és a bűvészek között lévő
ke-rítés, mikor az utóbbiak csodákat mutogatnak.
GLAUKÓN: Elképzeltem.
SZÓKRATÉSZ: Majd azt is, hogy a kis fal mentén mindenféle holmit hurcolnak
úgy, hogy a fal fölé magasuljanak: ember-szobrokat, állatok kő és fa
képmásait, és amint valószínű, a holmikat hurcolók egy része beszél, a másik
meg hallgat.
GLAUKÓN: Titokzatos képről, titokzatos rabokról szólasz!
SZÓKRATÉSZ. Ezek hozzánk hasonlók. Mit gondolsz, az ilyenek önmagukból és
egymásból látnak-e valami mást, mint az ámyakat, amelyeket a tűz a barlang
szemközti falára vetít ?
GLAUKÓN: Hogy is látnának mást, ha fejüket egy életen át mereven kell
tartaniuk ?
SZÓKRATÉSZ: És mit látnak a mögöttük tovahurcolt holmikból, nem ugyanezt ?
GLAUKÓN: De igen.
SZÓKRATÉSZ: És ha társalogni tudnának egymással, mit gondolsz, nem azt
neveznék valóságnak, amit látnak!
GLAUKÓN: Szükségképpen.
SZÓKRATÉS: És ha börtönük szemközti fala visszhangoznék, és a mogöttük járók
egyike megszólalna, mi mást hihetnének, mint hogy az elvonuló árny beszél ?
GLAUKÓN: Zeuszra! Mi mást ?
SZÓKRATÉSZ: Egyáltalán nem is sejthetik, hogy más is lehet igaz, mint ama
holmiknak összképe.
GLAUKÓN: Szükségképpen nem.
SZÓKRATÉSZ: Most azt képzeld el, milyen is lenne béklyóból oldoztatásuk és
oktalanságból gyógyulásuk, ha véletlenül ter-mészetes állapotba jutnának. Ha
valamelyiküket föloldoznák es kényszerítenék, hogy álljon föl, tekergesse a
nyakát, lép-kedjen, pillantson a fénybe, mindezt kínlódva tenné, és a nagy
sugárzástól képtelen volna észrevenni, aminek az árnyképét látta; mit
gondolsz, mit szólna, ha valaki azt mondaná neki: előbb csak üres
semmiségeket látott, most viszont sokkal helyesebben lát, mert közelebb
került a valósághoz, és igazibb lét felé fordult, és rámutatva az úton
járókra, kénysze-rítené őt, hogy feleljen a kérdésre: mi az ? Szerinted nem
volna zavarban, és nem azt hinné, hogy amit előbb látott, sokkal igazabb
valóság, mint amit most mutatnak neki ?
GLAUKÓN: Sokkal igazabbnak hinné.
SZÓKRATÉSZ: És ha valaki kényszerítené, hogy a fénybe pillantson, ugye
megfájdulna a szeme, és menekülve fordulna el afelé, amit látni képes, és
azt valósabbnak vélné a neki mutatot-taknál ?
GLAUKÓN: Igen.
II SZÓKRATÉSZ: És ha valaki erőnek erejével fölvonszolná a szirtes
meredélyen, és nem bocsátaná el, míg ki nem vezette a napvilágra, vajon nem
kínlódnék szegény, nem zsémbelődnék, hogy miért húzzák-nyúzzák, és mikor
kijutna a fényre, a nagy sugárzástól káprázó szeme látna-e valamit is abból,
amit igazi világnak tekintünk ?
GLAUKÓN: Nem. Rögtön nem.
SZÓKRATÉSZ: Gondolom, előbb hozzá kellene edződnie, hogy a fentieket
láthassa. Először csak az árnyképeket látná, aztán emberek és más dolgok
vízi tükörképét, később magukat a dolgokat; aztán már könnyebben
szemlélhetné a csillagokat és az eget, persze csak éjjel, amikor a csillag
és a Hold fényét pillantaná meg, mintha nappal nézné a Napot és annak
fényét.
GLAUKÓN: Miért ne!
SZÓKRATÉSZ: Gondolom, legvégül megláthatná, és szemlélhetné a Napot, de nem
a tükörképét a vízben, sem egyéb közeg-ben tükröződő mását, hanem önmagát a
Napot, eredeti he-lyén és mivoltában.
GLAUKÓN: Szükségképpen.
SZÓKRATÉSZ: Azután azt következtetné felőle, hogy ő teremti az évszakokat,
az éveket, ő kormányoz mindent a látható térben, és mindennek, amit látott,
valamiképp ő az oka.
GLAUKÓN: Világos, hogy amazok után erre kell rájönnie.
SZÓKRATÉSZ: És ha visszaidézi első szállását és ottani bölcsességét,
rabtársait, mit gondolsz, változása nyomán boldognak érzi-e magát, volt
társait meg nyomorultaknak?
GLAUKÓN: Nagyon is.
SZÓKRATÉSZ: És ha közös barlangéletükben kitüntették és megdicsérték,
megajándékozták azt, aki a falon elfutó árnyakat a legélesebben megfigyelte,
és megjegyezte: melyek jönnek előbb, később, egyszerre - és ebből a
legügyesebben megjósolta, mi lesz, ki jön majd; mit gondolsz, szabad
emberünk még mindig a régi után sóvárog majd, és irigyli a barlangbéli
ki-tüntetetteket és nagyurakat, avagy inkább Homérosszal ért egyet, és
hevesen szól:
Napszámban szivesebben túrnám másnak a földjét, egy nyomorultét is,
s bármit inkább elszenvedne, mint hogy azok hitét higgye, és úgy éljen ?
GLAUKÓN: Azt hiszem, mindent inkább elszenvedne, csak ne éljen úgy!