Nem, illetve igen. :-)) Attól függ, hogy meddig gyorsultok. Ha csak a Golf 1-esének a végéig (mármint ahol az új váltóval vége van az 1-esnek, azaz kb. 40-ig), akkor igen. Ha tovább, akkor nem. Ezt már leírtam egy régebbi hozzászólásban a Hooshee autójával, de nem várom el, hogy visszakeresd. Én sem teszem, inkább leírom újból. :-)))
Tegyük fel, hogy a két autó azonos, nyomatékgörbéjük nyíl egyenes, súlyuk azonos és a váltó mondjuk bármely felváltásnál 2/3-al ejti a fordulatot. A Golfba 6000-nél, az Integrában 9000-nél kelljen váltani (egyszerűség kedvéért). Veszteségeket, meg mindenféle lófüttyöt elhanyagolunk. Mi történik?
Elkezdenek gyorsulni, mennek fej-fej mellett. Pikk-pakk elérkeznek 40-hez, ahol a Golfos villámgyorsan felvált kettőbe. Aha, csakhogy mostantól a keréken ébredő nyomatéka csak 2/3-ada a váltás előttinek, így kétharmada annak, amennyi jelenleg az Integrának rendelkezésére áll! Ergo a gyorsulása (fizikai értelmeben, nem a nulláról százra gondolok) is csak a 2/3-a. Tehát a Golf elkezd keményen lemaradni. 60km/h-nál elvált az Integra. Ekkor ő pont ugyanúgy fog gyorsulni, mint a Golf. Amikor a Golf elér 60-ba, akkor elvált. Innentől megint az Integra gyorsul jobban. Aztán 90-nél ez megismétlődik. És így tovább. Ha 5 sebességük van, akkor a Golf 202.5-ig fog gyorsulni, az Integra meg 303.75-ig. :-))) Jó, ez nem így lesz, de az Integra jól láthatóan nagyobb végsebességet fog elérni. Mondjuk a gyári 235 km/h-t. :-)
A példából gondolom jól látszik, hogy a váltóáttételezéssel túl nagy játéka nincs a tervezőknek. Persze megválaszthatják máshogy, de ennek a választásnak a kocsi karakteréhez és a motorhoz kell, hogy passzoljon. Egy erős luxus autó esetén nem a nagy végsebesség a cél, így ott az utolsó fokozat olyan, hogy a végsebességét a maximális teljesítményhely alatt érje el, ezáltal csökken a végsebesség, viszont a motor kevesebbet pörög, így halkabb lesz, ami ebben a szegmensben fontos. Egy sportautónál meg a végsebességet szinte mindig a max. teljesítményhelynél érik el, mivel így lesz maximális a végsebesség. A hangosságra meg magasról szarnak. :-))