Akkor pár szót a 147-ről:
1905-ben épült, a menetrendszerinti vonatforgalom 1906 január 4-én indult meg rajta. Építtetője az Orosháza-Szentes-Csongrád HÉV volt. Az akkori mellékvonali szabványnak megfelelően 9 méter hosszú, 23,6 kg/m "i" sínekből épült, 2,2 m-es fa keresztaljakkal, sínszeged leerősítéssel. Az engedélyezett sebesség 40 km/óra, a tengelynyomás 120 kN volt.
A vonal több, mint ötven százalékán ma is az eredeti sínek vannak, az ágyazatot persze szakaszosan cserélték (korábban kavis és salak, most már 2/3 zúzottkő). A vonal Orosházától van szelvényezve.
A felépítmény jelenleg:
Nyíltvonal kezdete: 8+22-es szelvény (Orosháza, Dominkó KFT. ipvk)
8+22-13+00 "c" rendszerű
13+00 - 100+80 "48" rendszerű
100+80 - 105+10 "c"
105+10-148+50 "i"
148+50-149+50 "48" (Gádoros végpont)
149+50-153+00 "i"
153+00-155 "48" (Gádoros kezdőpont)
155+00-189 "i"
189-191 "48"
191-258 "i"
259-262 "48"
262-323 "i"
323-351 "I" (42,8 kg/m)
351-355 "c"
355-385 "I" és "44"
385-403 (Szentes téglagyári ipvk) "48"
Idén még átépül (kéti erővel, igény szerinti aljcserével) kb. 500 méter Dónát és Pusztatemplom között.
A vonalon két állomás (Gádoros, Fábiánsbestyén) és egy iparvágány (Újváros megállóhelynél) van.
A sebességviszonyok:
8+22-166+00 "40 km/óra
166 - 200 30 km/óra
200 - 275 30/40 km/óra (Bz, MD, Bpmot 40, a többi 30)
275-324 30 km/óra
324-403 40 km/óra
megjegyzés: a Bz 50-nel, az MD 60-nal megy a lesímábban rajta.
A síncsere munkaterületén 10 km/órás ideiglenes sebességkorlátozás van érvényben.
A "csattogás": a sínek 9 méter hosszúek, azt vetítsd össze a Bz 9 méteres tengelytávolságával.
Pontosítás: a csavatok helyenként lazák (166-170-es szelvény, 318-325-as szelvény), a nagyobb probléme, hogy a sínvégek kopottak, ezért ráz annyira a vonat (ha a csavarok tényleg nagyon lazák lennének, kiborulna a Bz 40-nel). A 275-281-es szelvényben az ágyazati hiányosságok miatt bizonytalan a vágány. Szintén a laza ágyazat okoz gondot pár helyen, itt 24 m-es "i" sínszálak beépítésével próbálják a vágányt erősíteni (ehhez nem kell engedély, mert ez még nem rendszerváltoztatásos síncsere).
A "lazaság" 1997 előtt volt nagyon is igaz, az azóta véghezvitt 13,5 km rendszerváltoztatásos síncsere és a 8000 alj cseréje megtette a maga pozitív hatását, bár mint írtam, van pár hajmeresztő rész benne.
A vonalon jelenleg 5 fő forgalmi szolgálattevő van, ebből egy állás betöltetlen. 3 váltókezelő/vonatjelentő térközőr is van, + 1 fő felmondás alatt. Az állomásfőnök és az állomásfőnök-helyettes 4 állomásért felel: Gátér, Csongrád, Fábiánsebestyén, Gádoros.
Öszegezve: az egyetlen olyan vicivonal, amelyen még nagyobb hosszban van az eredeti felépítmény, s a sebesség is emberibb (ellentétben a 62-es 20-as tempójával).
Személyforgalom: 300 fő/nap, nyáron Gyopárosfürdő miatt 450-500 fő/nap.
Áruforgalom: 12000 tonna (idén várhatóan ennyi lesz) cukorrépa és répaszelet.
Ha bővebben érdekel a vonal, olvass utána a "Fejezetek Gádoros történetéből 4." füzetben, ami tavaly jelent meg. de szívesen kalauzollak a vonalon, sajátos hangulata van...