actionman Creative Commons License 2004.10.18 0 0 350
Hello lsr!

Jézus jellemére tekintve állítom ezt. Persze neked, aki az eleve elrendelt emberi sorsokban hisz, ez itt nem érv.

Nalam az ige a bizonyitek, erv.

az már nem fogja megmenteni az általunk megbotránkoztatott embert, hogy ha azt mondjuk majd, hogy: "Nem láttam előre, hogy tetteimmel megbotránkoztatom és ekképp a kárhozatba taszítom ezt az embert. Én puszta jó indulattal erőszakoskodtam vele. Azt hittem, hogy a hasznára fog válni...

Amikor az ember a gonoszsagot cselekszi, minden lepessel kozelebb kerul a karhozathoz. Nekem ehhez semmit nem kell hat tennem. Hanem ha ra tudom venni, hogy azt hagyja abba, az mentheti meg (ok, ez nemileg bonyolultabb).

"Atyámfiai, hogyha valaki ti köztetek eltévelyedik az igazságtól, és megtéríti õt valaki, Tudja meg, hogy a ki bûnöst térít meg az õ tévelygõ útjáról, lelket ment meg a haláltól és sok bûnt elfedez." (Jak 5,19-20)

Itt a hangsuly a megteritesen van. Ha hasznal a szep szo, a pozitiv modszer, akkor jo. Ha azonban nem hasznal sem az, sem a negativ, akkor talan te taszitottad ot a karhozat fele? Ketlem.

Tehát nem arról van szó, hogy javára válhat e a rossz egy embernek, hanem arról, hogy mi tehetünk e rosszat a másikkal.

Ha nem valhat javara, akkor nem szabad azt megtenni.

Az a legnagyobb baj, ha nem tudjuk előre, hogy az adott ember meg e fog botránkozni adott tettünkön.

Igaz.

Tehát azt kell tennünk vele, amiről teljes bizonysággal tudjuk, hogy nem botránkoztatja meg őt.

Ilyen cselekedet nem letezik. Ha nem ismered a masikat, ugyan mi alapjan feltetelezed barmirol is, hogy az nem fogja ot megbotrankoztatni? Kulonbozoek vagyunk. Nagyon.

Egyet ertek az emlitett igekkel. Azonban hadd tegyek hozza egy masikat is:

És a zsidóknak zsidóvá lettem, hogy * zsidókat nyerjek meg; a törvény alatt valóknak törvény alatt valóvá, hogy a törvény alatt valókat megnyerjem;

Pal olyan lett, mint a masik ember. Ugy beszelt a masikhoz, hogy az megertse. En ebbol azt tanultam meg, hogy nekem is ugy kell viszonyulnom a masik emberhez, hogy az megertse. Eloszor magasra teszem a lecet (olyan magasra, ahol az enyem is all), de ha nyilvanvaloan nem erti, akkor lejjebb adom azt. Szamomra az a fontosabb, hogy hagyja el a gonosz cselekedeteit, minthogy esetleg nem tetszik neki az igazsag cselekedete. En erre azt (hiszem es) mondom, hogy ez a fajta hozzaallas nezi valojaban a masik ember valodi javat. Amikor ramutattam neked, hogy maga a szelid Jezus is adott esetben kotelet hasznalt, akkor te erre azzal jossz, hogy 'igen, de en nem tudhatom, hogy az valoban hasznalni fog...'.

Te kedvesen kered a tetten ert zsebtolvajt, hogy legyen szives visszaadni, ne vegye mar el, az meg a) megbanja, es visszaadja, b) kirohog es elsetal vele. Ha a), akkor jo, de ha rendre b) es te futni hagyod (ertsd: biztatod a gonoszsagra), akkor nem az igazsagot kepviseled es cselekszed. Ezert en azt mondom, hogy b) esetben, ha mar voltal vele egyszer nagyvonalu, de az nem hasznalt neki, ertsd: semmit nem hasznal neki a te kedvesseged, ezert ha azt tovabbra is folytatod masnap, amikor ujra nyul a zsebedhez, akkor valojaban *nem* szereted ot. Mert az o sajat java sem azt diktalja, hogy hadd tegye tovabbra is a gonoszt. Az emlitett bibliai igek sem erre a fajta birka-mentalitasra (=azt csinalnak velunk, amit csak akarnak) szolitanak fel. A masik arc odaforditasa nem igazolhato ezzel a magatartassal (ld. Jezus is volt kemeny, ezert ez nekunk sem tilos adott esetben). Foleg akkor, ha valoban a masik ember hosszutavu javat keresed. Az sem erv itt, hogy ne okozz botrankozast a masiknak. Ugyan mifele botrankozast okozhat valaki egy idult tolvajnak, amikor rendorkezre adja? Semmi esetre sem hinnem, hogy olyat, ami Istentol (jobban) eltavolithatna.

ActionMan
Előzmény: lsr (349)