Hello lsr!
Mit mond Isten (mit mond a Biblián keresztül), hogyan fedjük meg a gonoszokat?
Szeretettel...
De mit takar ebben az esetben ez?
Jó cselekedetekkel... Botránkoztatás nélkül...[i/]
Igen, szeretettel kell megfeddni a gonoszokat. Az adott peldaban - egy zsebest tetten ertem a buszon, amit epp kiemelte a zsebembol a tarcamat - hogyan banhatunk szeretettel vele? Jo cselekedetekkel - egyet ertek. De milyen lehet pl. egy jocselekedet egy ilyen helyzetben?
De mit takar ebben az esetben ez?
Amit el tud fogadni ő (!) jó cselekedetnek, és természetesen, amiről az Isten is ekképp vélekedik... Ide kell az Istentől jövő bölcsesség. Ha nincs bölcsesség, akkor jobb nem megfedni. Valahol olvastam, hogy akkor fedj meg valakit, ha meg is tudnál érte halni... Elgondolkoztatott.
Honnan tudom en azt, hogy o mit tud elfogadni jocselekedetkent? Ott all elottem egy vadidegen ember. Es mondd meg rola, mit tud o elviselni botrankozas nelkul. Ez lehetseges? Ketlem. Tippeim vannak persze, de ezt sem tudhatom biztosabban, mint hogy pl. o hogyan viselkedne, ha en lopnek a zsebebol.
Igen, meghalni a masik emberert, az az igazi szeretet vegso hatara. Azonban az atlag hetkoznapokban nem kell meghalni a masik emberert. De ertem, mire gondolsz.
De csak lehet... És ha nem? Akkor jön ActionMan "inkvizíciója"? Mert az a szerencsétlen elvetemült
Nem tudok olvasni senki fejeben. Ha pedig 'inkviziciohoz' is folyamodom, akkor sem kap rosszabbat, mint amit erdemel. Legrosszabb esetben is cselekedetei melto jussat kapja meg. Miert lehet akkor felhaborodva? Felhaborodhat pl. a betoro, mert atadod a rendoroknek? Na ne viccelj....
És akkor nem fog kérni a te (általa gonosznak hitt) elveidből...
Ketlem, hogy egy zsebest (ott es akkor) az en hitem foglalkoztatna.
Végül is azt értettem meg, hogy valószínűleg a nézeteltérésünk a predesztináció értelmezéséből indul ki.
Nem tudom, lehet. De igazad van, ne menjunk ebbe most bele.
nincs olyan bölcsességünk, amivel teljes biztonsággal a javukra tudnánk azokat forgatni.
Ezt nem vitatom.
Tehát még egyszer: nem vagynuk arra felhatalmazva, hogy próbákat kovácsoljunk az emberek életében, hiszem nincs olyan bölcsességünk, amivel teljes biztonsággal a javukra tudnánk azokat forgatni. Óvatosságra kérlek, ennyi az egész.
Ertem. Sokat gondolkodtam meg a dolgon. Es az emlitett esetben - tetten ert zsebes - valoszinuleg visszavennem tole a tarcamat, de eloszor futni hagynam. Ha azonban ujra lopason kapom (es ekkor mar nem szamit, hogy ujra velem probalkozik - es ekkor gatlastalan es arcatlan - vagy massal), bizony nem menti meg semmi a rendorsegtol. Ha kell, akkor kenyszerrel is, de a torveny ele fog kerulni.
En inkabb abban latom kettonk kozt a kulonbseget, hogy te szerinted csakis a pozitiv dolgok hasznalhatnak a velunk szemben allo - gonosz - embernek. Noha te se tudhatod, hogy valoban igy allnak-e a dolgok. Mivel en is jobban szeretem, ha megertoek, mi tobb: elnezoek, velem az emberek, ezert a peldabeli zsebes is megerdemli, hogy eloszor hadd fusson. Tehat eloszor en is megprobalok pozitivan hatni a masikra, de ha nem vezet eredmenyre, akkor valtani kell. Termeszetesen en is vallom, hogy mindezt Istentol kapott bolcsesseggel lehet csak tenni. Ott valunk elesen kette, hogy te - ha nem hasznal neki a szep szo - meghagyod ot a gonoszsagaban, hadd legyen menthetetlen az itelet napjan. Isten nem fogja toled szamon kerni, hogy miert hagytad meg ot a gonoszsagaban? Bar az o sajat bunei miatt fog elveszni, de az eletet konnyen lehet, hogy toled keri szamon az Isten. En ezt nem akarom majd hallani, ezert szolok majd neki, hogy ez igy nem jo. Ezert, ha kell nemi kellemetlenseg aran is, de probalom elteriteni gonosz utairol. Ebbe termeszetesen nem fer bele barmilyen negativ szankcio. Nem gondoltam en se a 'ha bele is doglesz, de ...' modszerre. Az 'ActionMan Inkvizicio' azert tetszett :-))
Meggyozodesem, hogy ez a hozzaallas 100%-ban fedi az aranyszabalyt, aminek a lenyege: szeresd a masik embert, azaz keresd az o javat. En ezt keresem. Est ezt szeretnem en is forditott esetben.
Azert maradt meg par kerdes bennem. Egy visszaeso zsebesnek, akinel nyilvanvaloan a te pozitiv bizonysagteteled semmit nem er, lepereg rola, hogyan keresned a javat? Mert hiaba teszel akarmit, ha az nem szolgalja az o javat, akkor az o szamara nem szeretet (meg akkor sem, ha az adott esetben jol esik is a bunos kis lelkenek). Azt sem igazan ertem, hogy miert rossz fizetseg az, ha adott esetben egy gonosztevot atadok a torvenynek? Ez nem torvenyes kotelessege mindenkinek? Aztan arrol is elegansan hallgattal, hogy a szelid Jezus kotellel kergette ki az arusokat. Vagy akkor megsem volt szelid? Vagy szelid volt, de ha kellett, mert arra volt szukseg, akkor erelyes is tudott lenni?
ActionMan |