VARIÁCIÓK KONTAKT-KAZETTÁRA,
(avagy: Hogyan nézzük hülyének az embereket - tartósan?)
Az ám, a kontakt kazetta...
90-es évek második felének kitalálmánya, a toborzás hatékonyabbá tétele céljából. Ez egy olyan kazetta volt, amin egy teljesen ismeretlen szpíker papolt, és - szokás szerint - nem említette meg egyetlen árva szóval sem a cég nevét. Úgy gondolták a gyártók és kiadója, a szent és sérthetetlen Network21, hogy ezt a kazit odaadhatjuk bárkinek, hogy hallgassa meg, s miután ez megtörtént, az illető megdönti a helyből-magasugrás világrekordját, felkiáltván: - Vááóóóóó! Ezaaaaaz! Erre vártam, ez kell nekem! Heuréka! Hol kell aláírni a jelentkezési lapot?.."
Na igen...ahogyan azt Móricka elképzelte...
Az első változat címe ez volt: Network marketing.
Na, ez már kapásból elég volt ahhoz, hogy az emberek többsége eleve el se fogadja a kazettát, meghallgatás pedig pláne szóba se jöhetett. Ha valaki jobb sorsra érdemes jelölt pedig mégis berakta a magnóba, a felelőtlenül rámásolt felvezetőzene rögvest meggyőzte, hogy stop, mert be akarnak szervezni az emvéjbe, úgyhogy a szerencsétlen hanghordozó máris rükvercelt vissza a gazdijához...
Na, ezen tapasztalatokból okulva, a következő sorozatot zene nélkül, tök sima címkével gyártották le, címe pedig: "A 90-es évek üzleti lehetősége". Viszont meghagyták rajta ugyanazt az álságos, átlátszó, mézzel átitatott, csöpögős szöveget, amiről valósággal sütött, hogy ad 1. teljességgel hihetetlen, ad 2. abszolút nem őszinte, ad 3. hogy Amway. Röviden summázva a lényeget: eredmény továbbra is semmi. Ráadásul - micsoda pech - jött 1999, a kilencvenes évek utolsó esztendeje. Az eddigi címmel azért már mégsem lehetett kiadni a továbbiakban a hülyítőeszközt, annál kevésbé, mert ekkorra már napnál világosabbá vált, hogy az MLM minden kristálygömbözés ellenére NEM vált a nájntíz üzleti lehetőségévé. Krónikus fantáziahiányukban azonban az új szériának a "XXI. sázad üzleti lehetősége" címet adták, talán abbéli meggyőződésükben, hogy ez 2100-ig tutira megfelelő lesz, feltéve, ha 2050 után az akkori balekok nem kezdenek legalábbis kételkedni. A szöveg viszont továbbra is változatlan volt a szalagon, eredmény meg ugyanaz a jól megszokott klasszikus nihil. Nosza, nekiveselkedtek a derék netvörkhuszonegyesek, kiadtak egy teljesen új audiókazit, mely egy kerekasztal-beszélgetést tartalmzott, zsír új címet is kreáltak nekije, hogyaszongya: "Megfelelő időben, megfelelő helyen..." Ez aztán üzleti szempontból nem volt jellemző kis hazánkra...Egy ideig nem is volt semmi baj a kréta körül, de valószínű, hogy ennek a negatív kicsengése is hamarost elterjedt, aminek következtében az emberek esmént rájöttek a kópéságra. Itt én már nem követtem az események láncolatát, de azt tudom, hogy az utóbbi években mind a marketingtervben, mind a kontaktkazi terén "internetes kereskedelem" és "elektronikus kereskedelem" néven kísérlik meg az MLM-et és az Amway-t eladni. Hogy honnan tudom? Egy kollégámnál megláttam egy ilyesféle kazettát, valami elektronikus kereskedelemmel kapcsolatos címe volt. A fizimiskája lévén rögtön tudtam, hányat ütött az LOC, de nem árultam el a szakinak, csak naivan rákérdeztem: - Mi ez? - Egy betegemtől kaptam, valami internetes akármi - hangzott a válasz. Pár nap múlva újfent megérdeklődtem: - Na, mi volt a kazettán? - Á, át akart verni a csajszi! Belehallgattam, de pár mondat után tudtam, hogy Amway, az meg engem nem érdekel, úgyhogy visszaadtam...
That's all...