Nem arról szólt a történet, hogy rekonstruálni kellett volna az 1925-ös állapotokat, 1995-ben, bár az is sokba került volna, hanem arról, hogy az eredeti nyomvonalakhoz közel, ugyaazon lakott helyeket felfűzve épiteni egy új 760 mm-es vasútat Cigándtól ( vagy hol volt a vége ??) Sárospatakon át Hollóházáig vagy meddig.
- új tervezés,
- új pálya,
- új biztber,
- új járművek,
- új hid a Tiszán,
- stb.
Nyereséget NEM kértek !
Úgy kelett kiszámitani, hogy egy fillér álami támogatás nélkül megéljen "a" vltozatban, ekkor jött ki a 380 Ft.-/km viteldij.
Ezt csökkentették volna "állami" szintre úgy 10%-ra.
Azért kellett a két összeg, hogy :
-1./ Az állam tudja, hogy mibe kerül ?
- 2./ Az állam tudja, hogy mekkora a valós önköltsége ?
- 3./ Az állam tudja, hogy a valós költségből mennyit kell elengedni ahhoz, hogy valaki felüljön.
innen OFF topic :
Az egész egy széles körben elterjedt butaságnak volt köszönhető . A hibás és évtizedeken keresztül (sajnos) értelmesek által nem cáfolt nézet úgy hangzott :
........Mivel felszedték a városba bejáró kisvasutakat, a városi piacok megdrágultak, mert a milimárik már nem hozzák fel a friss tejfölt a reggeli piacra, stb.............
Egy politikai gyökerek nélküli hatalom kereste talpazatát. Ilyenkor hibás ötletek természetszerűleg felbukkannak. Ilyen volt ez is. Milimárik már rég nincsenek, ehhez a kisvasutaknak semmi közük, és ott ahol továbbra is bejár a városba a kisvasút , Nyiregyháza, Kecskemét, ott sem visz senki se tejfölt, se összekötözött lábú pár csirkét a piacra eladni.
A nyugati országokban, a gazdagoknál országonként működik 5-10 kis vagy múzeum vasút az idegenforgalmi- vasútmániások kielégitésére.
Mo.-n van 25 kisvasút és van kb. másik 25 múzeum vasút amit ma még mellékvonalnak vagy vicinálisnak nevezünk.