Nem tudományos magyarázat ugyan, de megpróbálom.
Száraz út: itt ugye elvileg minél nagyobb a futófelület, annál jobb, hiszen annál jobb a tapadás. Persze bizonyos határokon belül, mert egy idő után már a menetteljesítmény rovására megy, visszafogja az autót.
Vizes út: elvben már itt is jó lenne a minél keskenyebb gumi, mert minél szélesebb, annál könnyebben "úszik fel" a vízrétegre (ezt hívják aquaplaning-nek). Viszont keskeny gumival romlik a kanyarstabilitás. Ennek ellensúlyozására találták ki a széles, hosszanti barázdás gumikat, ami kinyomja a vizet a gumik alól.
Hó: tulajdonképpen tényleg mint a víz, annyi különbséggel, hogy szilárd. Tehát nem fogja kinyomni maga alól még a barázdás gumi sem. Így marad a másik verzió, a keskenyebb gumi. Kisebb felület > nagyobb nyomás négyzetcentiméterenként > jobb tapadás. Persze a kanyarstabilitás a béka feneke alatt a széles gumihoz képest.
A téligumi másik trükkje, hogy sokkal lágyabb, mint a nyári, így jobban tapad hideg úton. (Nyáron viszont szinte "folyik") Nem véletlenül ajánlják, hogy 7 fok alatt száraz úton is téligumival járjon az ember. Nyáron csak azért nem érdemes, mert kár eljárni egy garnitúra gumit a nyári hónapokban.