Meg lehet filozofálni hogy pl a Jolana gitár is egész jó, de valahogy ha valaki igazán akar és tud zenélni, nem azon akar majd gitározni. Ezek a villanyorgonák nem véletlenül kevésbé elterjedtek. Pedig az áruk alapján nagyon elterjedtnek kellene lenniük. Inkább speciális effektekre, hanghatásokra használták. Leginkább a mellotronokat, hegedűgépeket helyettesítették velük. Aztán jöttek a Moogok, Solinák, ARP-k. Amíg egy Hammond önálló hangszerként is megállta a helyét mint pl. egy zongora, egy gitár, addig ezek kötelezően csak színesítő szerepet játszottak. Vagy tévedek? A 70-es évek Pink Floyd felvételein is csak Hammond az orgona. A legnagyobb klasszikus felvételeiken (darks, wish, meddl) mutatóban sincs már tranyós orgona. De amíg fiatal, feltörekvő volt Rick Wright, természetesen egy kezdő hanxerrel kellett indulnia, mint Emersonnak az L102-vel, Jon Lordnak L100-al. Kb 1970-re mind átváltott az "igazira" Sajnos ez tény, nem agyarászás kérdése.
If....Ha megnézzük az If példaképeit BS&T -Al Kooperrel !!!-, a Chicagót, Chase-t.... miről is beszélünk? Egyébként az If Waterfallon is Hammond van a D6, MKI mellett.
Kb 1970-re, ha könnyűzenében elktromos orgonát értünk, annak a szinonímája a B3 és testvérei Hammond lett. A többi helyett lett - főleg ha polifónikus - a szintetizátor. Elektromos zongora = Fender ugyanezen okból. Nem is szólva a sípos orgona utánzatokról. Zongora = Steinway. Szóval így váltak egyes hanxerek szabvánnyá. Csak példaként, ma a Clavia, Korg, Orla, Roland, Suzuki, Viscount, Voce, Wersi készít elektomos orgonákat. Mind Hammond B3 klón! Ez nem véletlen. Szerintem sorolhatnánk a millió hanxertípusból melyek lettek még szabványok, az igaziak, a végállomás. Ha valaki mester mellett van, erre hamarabb rájön, ha nincs, sokkal hosszabb a felismerési út, de nincs mese, ídővel akkor is rájön. Nekem sajna 20 év "kísérletezésbe" került. Sajnos anyagi oldalról is erősen megmutatkozik.