De hogy én ezt még mindig nem jáccottam végig... :)))
Sajnos egy idő után nagyon unalmassá válik, a transzgenyákat nehézség nélkül le lehet nyomni (a deathbellows tud max kellemetlen perceket okozni), a retikülös akciók előtt meg be kell nyomni egy fél marék nyugtatót, meg felkészülni 3-4 óra visszatöltögetésre (főleg idegen bázis támadás vagy saját bázis védelem esetén).
Első nekifutásra érdemes feltenni az 1.3-as patchet, utána már nem lesz (majd később) annyira idegesítően durva, amit a retikülök művelnek.
Az embereid csak akkor támadnak, ha megkapták, és elfogadták rá a parancsot. Így ha nem látható célt jelölsz ki, nem fogja megjegyezni, hogy "figyejjé' arra erősen, és ha majd meglátod, akkor kezdd el lőni". Ha nem végrehajtható parancsot kap, nem foglalkozik vele.
Robbanófegyvernél (rakéta- és gránátvetők, gránátok) lehet esetleg érdemes kényszeríteni a támadást a jobb oldalt levő Attack gombbal, akkor oda lő, ahova mondod, akár van ott valaki, akár nincs. Így lehet fedezékben levő célpont mellett robbantani, hadd kapjon belőle.
Kezdetben (mint ahogy az UFO 1-2-ben is volt), az emberek kb 1 küldetésig tartanak, örülhetsz, ha 1-2 visszajön, szóval fogyóeszköz, nem érdemes válogatni, aki él és mozog, mehet ki, úgyse éli túl. Nekem volt olyan, hogy sorban el kellett passzolnom a küldetéseket, mert 2-3 emberem maradt összesen, és nem jött utánpótlás egy hónapig. Majd ha már lesz valami használhatób páncél, akkor lehet elkezdeni taktikázni az emberekkel, képezni őket, a gyengébbekkel meg nem foglalkozni.
Ha takonyköpő alatt a Plectont érted, akkor a megoldás: futááááás! Csak akkor veszélyes, ha "befog" egy álló célpontot, akkor a tűzgyorsasága miatt semmi idő alatt szétszedi. Szaladgálni kell körülötte, egy lövés időre megállni, aztán újra hajrá. Akkor csak forgolódik, és jobbára mellélő.
Nagyon lényeges dolog a fedezékhasználat, ha a katona valami mögött áll (vagy még inkább térdel), akkor is tud támadni, kihajol, lő, visszabújik, de ilyenkor csak akkor lehet jóül eltalálni, amikor éppen lő. Ez nagyon sokat jelenthet.
Ha az emberek futnak, akkor kevésbé veszik észre az ellenfeleket, ha nem akarod, hogy meglepjenek, akkor mindig váltva haladj (pár ember fedezékben áll és figyel, a többiek futnak a következő fedezék felé), szűk helyen (épületben) pedig ne fuss egyáltalán (hacsak nem gyorsan kell célba érni az erősítésnek).
A felszerelés lecseréléséhez idő kell, nem azonnal történik meg. Ha jobban megnézed, a katona képénél levő ikon átvált egy kis táskára, jelezve, hogy a fickó pakol. A karakteranimáción pedig látod, ahogy a letérdel, berakja a fegyvert a hátizsákba, előkotorja a medkitet, feláll, és csak ez után vált vissza a kis ikon "pillanat állj" jelre, jelezve, hogy elkészült a cserével.
Ugyanez mindenre igaz, gyógyítás, fegyver újratöltés, gránát dobás, cucc felvétel a földről, stb, mindenhez idő kell, ezeket a késleltetéseket be kell kalkulálni a kiadott parancsoknál.
Még pár dolog.
Érdemes mindenkinek (aki elbírja) adni egy alternatív fegyvert, shotgunt, gránátvetőt, RPG-t, melyik mivel bánik a legjobban, így probléma esetén hozott anyagból menet közben át lehet szerelni más taktikára a csapatot. Ezekhez külön tár nem feltétlenül kell, annyi lőszer elég, ami a fegyverben van.
Előszeretettel javasolják a gránátot is, amit én személy szerint nem értek, mivel jó, ha 2-3 lépésre magad elé tudod dobni, és még el is kell futni onnan. Egy esetben jó, fedezékben levő ellefélnél a fedezék mellé (vagy folyosósarok mögé) dobva a lökéshullmából a célpont is kapni fog.
A páncéloknál érdemes áttanulmányozni, mi milyen sebzés ellen véd. Általános szabályként retikülök ellen lövedékes fegyverrel kell menni, az ellen egyik pajzsuk sem túl igazi, de plazma/lézer ellen mind jól véd. Transzgenyákra lehet lézerrel is, azok legtöbbje elég gyenge, csak a morelmanek egyre durvább fegyverekkel jönnek majd.
A földi fejlesztésű lézereket el lehet felejteni, az idegen cuccok sokkal jobbak, és bőven van/lesz tár hozzájuk (nekem olyan 400-500 darab van kb) a plazmafegyverek már elmennek, de csak ha nagy tárat gyártasz hozzá, a normál tárral 5 lövés a karabély pl (de sebzés és lőtáv korrekt).
Lövedékes fegyverből elég korrekt a Scorpion, a P90 (közelről, sorozatlövéssel verhetetlenek, hirtelen halál), esetleg az MP7PDW (vagy hogy hívják, kb a legjobb handgun, csak nekem alig volt lőszerem hozzá), az FN karabélyok, Neostead (igen durva sebzés, jó lőszerkapacitás), Steyr AUG, sniper puskák közül mindegyik (a lőtáv és sebzés jó, de nagyon lassúak), RPG, Super Striker, (esetleg M79, az könnyebb), a lángszóró viszont nagyon gázos, akárhányszor próbáltam, az emberem magát gyújtotta fel vele legelőször, a célpont meg sértetlenül (és biztosan harsányan röhögve) elsétált.
Páncélból ami felfér (psi helmettel ne foglalkozz, nem ér semmit), az emberekkel érdemes erőre és gyorsaságra gyúrni, mert a heavy armorhoz lehet majd durva nehézfegyvereket kapcsolni (kézi gatling, telepíthető nehézgéppuska, telepíthető rakétavető, railgun, hatalmas sebzésekkel mindegyik), de iszonyat nehezek, alig tud velük mozogni a katona ha nem elég erős és gyors.
Medkitet én szoktam mindenkinek adni, mivel saját magát is tudja gyógyítani, és ha sebesült van, nem kell megvárni, míg az egyetlen medkites odaér a map másik végéből.
Speciális küldetéseknél (Area 51, pl) ne állj le harcolni, mert kinyírnak. Rohanás a célponthoz (bejárat a következő szintre, vagy megszerzendő tárgy) a legjobb fedezéket nyújtó útvonalon, aki az utadba áll, lelőni, a többiek elől elszaladni. És még így is húzós lesz.
Na, elég lesz ennyi 1lőre... :)