Archibald Tuttle Creative Commons License 2004.05.27 0 0 1767
Sekély Sírhant
Több érdekes, ötletes jelenetet tartalmaz, mindazon által nekem kissé vontatott és darabos. S, ahogy azt előttem megjegyezték eljárt már felette az idő. Nálam nem egy soxor nézhető darab.
10/6.5

Trója
Igazi gigafilm. Ömlik belőle a pénz. A látvány mind mikroszinten (kosztüm, fegyverek, ékszerek) mind makroszinten (épületek, csatajelenetek, tájak) lenyűgöző.
Azon ritka esetek egyike történt, hogy a bemutatóban a gyengébb jelenetek voltak kiemelve, a filmben sokkal reálisabb, jobb a flotta és a csatakép is. A 10 és 50 ezer fős sereg valóban annyinak tűnik. Nem 500 fősnek és nem is egymilliósnak. A harcok életszerűek és nem túlzóak, mi manapság igen ritka. Amitől a bemutató alapján féltem, nem jött be. Képileg tökéletes.

A rendezőnek nehéz dolga volt, mert az "eredeti" forgatókönv (szemben például a rendezői munkát nagyon megkönnyítő LOTR-el) hm... (bocsánat a Homérosz baráti kör tagjaitól) gyengécske. Iliász csupán elbeszélő eposzgyűjtemények csokra, hősök leltárszerű hőstetteinek felsorolása, vajmi kevés érzelmi töltéssel, belső tartalommal, lélekkel tölti meg a cselekményt.
Nehéz valódinak tűnő újkori érzelmeket, az önfeláldozással, pátosszal és mitológiával vastagon átitatott történetbe belemotírozni. Petersen tesz rá kisérletet, egy-két szerelmi szál, barátság, bűnbánat, gyávaság, bölcsesség néhány snittig történő bemutatásával, de egyiket sem meri kibontani, hangsúlyozni. Hogy ezek az érzelmi-hangulati szálak a szikár történet, a rendezői bátortalanság vagy a gyengébb színészi alakítások miatt buknak -e, nem tudom. Minden esetre a film érzelmileg üres marad, mint maga az eposz.

Még néhány flash: Parisz iszonyatosan idegesítő karakter, ha ez volt a cél, akkor Orlando Bloom ügyesen csinálja.
Mivel az egész film össze-vissza, keresztbe-kasul, átírogatta az eredeti művet, igazán nem kellett volna visszafogni magát pont a végén. A legvége valahogy nem illik az egészhez, bevágták az Iliász utolsó 2 oldalát szóról-szóra, majd jött a vége főcím. Bár történetileg rendben van, dramaturgiailag és hanguatilag összecsapottnak tűnik a film vége.
Nekem hiányzottak a csatában részt vevő mitológiai alakok. Hemzsegnek az Iliászban, itt meg csak ember ember hátán. Említhetnék még 1-2 kisebb-nagyobb bakit is, de ha jól látom a társaság nagy része még nem látta, igy nem spoilerkedem.
10/7

Életeken át
A krimi-thriller összes létező közhelye és jól ismert "rafinált, csalafinta fordulata" megtalálható benne. A felhasznált eszközökkel azonban jól bánik, a közhelyek nem túl zavaróak, sőt több helyen szórakoztatóak. Még akadhat olyan néző is, aki meglepő csavarokat talál a történetben. S ha valaki endzsit szeretné ruha nélkül látni..., ez is egy ok lehet a film megtekintésére. Előző, harmatgyenge csontgyűjtögető krimijéhez képes határozott előrelépés.
10/5

Shaun of the Dead
Nehéz lenne nekem erről bár mit mondani, hiszem számomra már a zombi filmek is paródiák. Önnmaguk paródiái. Egy paródiát paródiázó film pedig... Képi és szövegi poénból volt benne kacagtató, s számomra gyerekesnek tartott egyaránt. Kétségtelenül volt az egésznek egyfajta lezser "angolos" feelingje.
Pontszámot inkább nem írok, mert a film sokkal jobb volt annál, mint amit adnék rá.

Ringu 0
A szünetben érkeztem az előadásra és a 2. felét (inkább 40%-át) láttam. Annyi átjött ebből a "tömörített" élményből is, hogy egy megnézésre feltétlenül érdemes, jó film.

Underword
Mivel sokan kellően felkészítettek a filmre, nagyon rosszat vártam. Ehhez képest egészen nézhető valami volt. Aki már látta a Mátrixot és a Pengét, az már ezt a darabot is látta. Ettől függetlenül agyatlan kikapcsolódásnak jó. Különben is, amiben egy Jag., egy Maserati és Kate (jack_torrance minősítésével határozottan egyet értek, az egyik legjobb, de lehet, hogy A...) együtt szerepel már nagyon rossz nem lehet. :-)
Azért az meglepő volt, hogy a készítők még ebbe a minimalista, semmit mondó történetbe is képesek voltak belezavarodni.
10/5

Old Boy
Hogy aeon flux által leírt Korea valóban messiás a filmművészet egyre szűrkülő egén vagy csupán egy új és még szokatlan szín az általunk már agyonunt hálivúdi műgiccsek és az azt majmoló, estleg a kísérleti filmjeibe végletekig belegabalyodó európai kultúrsznob művészek alkotásai között, majd az idő eldönti. Ettől függetlenül ez a film ötletes, érdekes, hatásos.

Ami nekem nem tetszett benne, az annyira szubjektív, hogy szóra sem érdemes. A zenéje különösen jó, Philip Glasst idézte. Jól hallottam, hogy +van itt valakinek? 10/8

Kill Bill
Tarantino idáig is abból élt, hogy hülyére vette a közönségét. Szereplői mindig igyekeznek valami meglepő, váratlan dolgot csinálni, miközben mindenféle elsőre jól hangzó, ugyanakkor blőd sületlenséget dumálnak. A cselekményszálakat pedig össze-vissza kuszálja, hogy a néző még véletlenül se legyen képes megsejteni, hogy mi fog következni. Ebben a filmben stílust váltott (vagy csak igazított?), sokak bánatára. Még annyira sem veszi komolyan az egészet mint ezidáig. Nincs csalafinta történetszál. Nincsenek összetett karakterek. Van egy csaj aki profin pofozkodik, vagdalódzik, gyilkolász, berágott néhány pasira, nőre, mert elszúrták az esküvőjét és most megy elszámolni. Minimalista story, fordított dramaturgiával. Az elején pörög, majd belassul s a végén szinte leáll. Érezni lehet, hogy a végén, ha lehetne még Bill-t is életben hagyná a rendező, csak hát a cím kötelez...
Az első részben ezt a "bonyolult" storyt a manapság felkapott (távol)keleti nyissz-nyassz környezetbe, míg a második részben egy már régen kikopott spagettiwestern alapra helyezi. A rendező egy percig sem tagadja, hogy a film minden perce innen-onnan összelopkodott, s mindenféle (általam csak részben vagy egyáltalán nem ismert) filmnek, színésznek állít emléket. De ahogy össze van fércelve a sok "kölcsönanyag", az profi varró kezeket sejtet.
Nem ez a film a kedvencem Tarantinotól. Sőt, "hátulról" ez a második. De szokatlan, provokatívan pofátlanul egyszerű.
Tetszik. 10/9

Született Gyilkosok - rendezői változat
Tarantino novelláját a zseniális filmeket készítő Oliver Stone vitte vászonra. Olyan is lett, ami nem csak feltétlenül jót hozott. Egy kicsit hatásvadász, túl komoly, erőszakos. Végletekig sematizál, egyszerűsít.
Van benne társadalom, média, normakritika bőséggel, nem különben hordónyi művér. Vígjátéknak komoly, drámának komolytalan. A klippes, gyakran idegesítő szűrővel, kapkodó képváltásokka előadott látványorgia engem elég hamar közömbössé és fásulttá tett a képernyő előtt. Bár minden tiszteletem Stoné, szerintem jobb lett volna, ha az író maga rendezi ezt a vértől cuppogó ródmúvit.
A director cut, amúgy alig különbözik az eredetitől. Egy kicsivel több vér és több golyóközeli kép.
10/6