abc-sorrendben:
1. breaking the waves [D-SWE-FR-NL-NOR, 1996, lars von trier] - "ding-dong, szól a harang"
a film befejezése vallásos áhitatot feltételez a rendezőről, s ezzel rendesen meglepett; maga a jelenet egy apró speciális effektus, amely ismételten szokatlan a dogma-filmes von triertől. tényleg, most azért találta ki ezt az egész dogma-mizériát, hogy folyton-folyvást megszegje a szabályait?
2. die blechtrommel [D, 1979, volker schlöndorff] - "kicsi szív"
a kis oskar nem mindennapos tünemény, már születésekor okosabb, mint mi mindanyian, s három évesen elhatározza, hogy nem növekszik tovább - egyszerűen nem bírja elviselni azt, ami a világgal történik (ja, a helyszín a 3o-as évek németországa), kis bádogdobjával tűntet az antiszemitizmus ellen, nem mintha bárkit is érdekelne egy három éves forma fiúcska szigorú pillantása... s ha a leghülyébb emberek is képesek a szerelemre (lásd forrest), úgy a leokosabbak sem menekülhetnek előle: oskar úgy fejezi ki érzelmeit a nálánál idősebb(nek tűnő) szíve hölgyének, hogy oly átható hanggal és addig sikít, amíg egy aprócska szív karcolódik a kristálypohárra. kissé hátborzongató vallomás, meg kell hagyni, de nagyon hatásos.
3. hotaru no haka [J, 1988, takahata iszao] - "szecuko elhamvasztása"
a filmet keretbe záró álomjelenetei ellenére meglehetősen nihilista rajzfilm a grave of the fireflies, de mint általában a leghihetőbb történetek hatnak a legdrámaibbnak: a második világháború vége felé közeledvén, a fekete esőtől még innen, a büszke nipponi birodalom a végét járja, az egész országot éhínség tizedeli meg. szeita és szecuko mindezt gyermeki egyszerűséggel éli meg, illetve gyermeki fantáziával éli túl - gondolnánk, ám az élet kegyetlensége más sorsot tartogat számukra... mikor a film utolsó harmadában a végelgyengülés végez a csöppnyi szecukoval, a film varázslatos módon mellőzi a kézenfekvő szentimentalizmust, s szeita tényként közli, hogy a hugica többé nem ébredt fel... később kis szertartást rendez neki, s mielőtt a hevenyészett máglyára rakott szalmakoporsóra rárakná a fedelet, egy utolsó pillantást vet szecukora, én pedig felsikítottam, hogy istenem, csak mozdulna meg!
4. lord of the rings: return of the king [NZ, 2003, peter jackson] - "frodóért"
miután minas tirithnél megálljt parancsoltak a förtelmes ork-hordának, a maréknyi harcképes ember mordor ellen vonul - a biztos halálba. önfeláldozó céljuk az, hogy eltereljék szauron figyelmét arról a két hobbitkáról, akik a végzet hegyére pályáznak. a küldötztségben ott van mindenki, aki számít (kivéve a költözéssel foglalatoskodó tündék :), gandalf, éowyn, legolas, gimli, pip és trufa. s természetesen mordor királya. aragorn tekintetét szauron fölényes, megsemmisítő erejű tekintete vakítja el, s ezer királyból 999 biztos térdet hajtana, de nem úgy aragorn: megfordul, tekintete találkozik harcos társai, barátai, családja lángoló tekintetével. aragorn elmosolyodik, s csendesen csak annyit mond: "frodóért".
5. once were warriors [NZ, 1994, lee tamahori] - "túlélek bármit"
megdöbbentő erejű film a harcos szellemről, s a kitartásról - a szerelem, a család, a hagyomány és az ősök összetartó erejéről. új zéland hagyományörzésben verhetetlen: a maori szellem mindenhol jelen van, az ember nem is gondolná, hogy az a törékeny, ám bátor tekintetű nőszemély is igazi harcos: kirekesztettként neveli problémás gyermekeit, brutális férje pedig néha úgy összeveri, hogy rá sem lehet ismerni. pedig jake mindennél jobban szereti az asszonyt: bizonyára tisztában van azzal, miféle erő rejlik a nőben - retteg tőle, fél attól, hogy elveszíti őt, fél szembesülni gyengeségével. a családban elkerülhetetlenül bekövetkező tragédia (beth elveszíti lányát, egyetlen gyermekét, akinek esélye volt arra, hogy kikeveredjen a mocsokból) hatására az asszonyban utat tör a harcos szellem: az ősök hívó szavának engedelmeskedve elhagyja férjét. tudja, hogy ez szentségtöréssel egyenértékű, ám nem fél; ha képes volt 18 évig együttélni ezzel a vadálattal, akkor bármit képes túlélni. s ezzel leveti béklyóit, megszabadul a szerelem fojtogató ölelésétől, s ott hagyja a tehetetlen dühében fújtató férfit.
no, majd később talán folytatom...