aeon flux Creative Commons License 2004.03.03 0 0 1432
akkro rosszul jött le neked. természetesen tudom, mi az a passió. képzeld, jártam hittan órára. de mint ítam, laikus vagyok, de ez nem jelenti azt, hogy semmit sem tudok a kereszténységről. de igazándiból nem a témaválasztás a legfőbb gond. sőt, egyáltalán nem az: lehet filmet csinálni jézus szenvedéséről, érdekes és értékes téma, de nem annak menete, hanem annak kiváltó okai. hogy fajulnak odáig a dolgok, hogy azt az embert, akit öt napja még apostolként fogadot a népe, sőt kikiáltották királynak, mindenki eltaszít magától, s a halálát kivánják. ezekkel a dolgokkal nem foglalkozik a film.

igen, a cím szenvedést jelent (a lenti soraimban én is többször megemlítettem ezt a szót), s ez a film olyan, mintha megnézném vki akasztását, s nem kérdezném meg, mit követett el. amúgy a filmben tetszett az a rész, ahogy a pilátus örlődött: egyik oldalról cézár, a másik oldalról a felügyelete alá eső tartomány szorította, s többször is megpróbálta kivonni magát az ítélkezésből. kár, hogy az egész végül csak azt a hatásvadász jelenetet szolgálta, ahogy megmossa kezeit... én azt az egész procedúrát kihagytam volna, de én már csak ilyen vagyok: szeretek néha gondolkodni is, nem várom el, hogy mindent a számba rágjanak.

a film dráma, ezt ugye aláírod, remélem. s drámáknak általában megvannak a kötelező kellékeik. no most nem a prológust és az epilógust hiányolom, hanem kb. minden egyebet (expozíció, bonyodalom, megoláds), mivel a film nem más, mint egy két órán tartó tetőpont.

vegyünk egy példát!

milyen lenne a gladiátor, ha a film 2 és fél órája alatt mást sem tennének, mint szanaszét ütnék egymást a kolosszeumban? milyen lenne az épp említett, a pompei pusztulásáról szóló film, ha a film másról sem szólna, csak rombolásról és pusztulásról? de most eszembe jutott az airport című film: vajh ugyanakkora sikert aratott volna, ha ott kezdődött volna, hogy a fazon felrobbantja magát a klotyóban?