illesf Creative Commons License 2004.01.16 0 0 3393
Mostanság csak a 75-össel vagyok tisztában:

Vác-Diósjenő: ez talán az egész régió legforgalmasabb időszaka, csúcsidőben van, hogy a három egységes Bz sem elég, kell a dupla egység. Reggel a váci irány, visszafelé a diósjenei az erősebb, a kihasználtság munkanapokon el szokta érni a legforgalmasab vonatoknál a 90%-ot. Hétvégén gyengébb, olyankor csak 2-3 vonatpár van tele (=70-80%), a többi olyan 50%-os kihasználtsággal fut. Az utasok többsége Diósjenőn és Nógrádon jelentkezik, Berkenyén is relative sokan vannak, ott ugyanis nincs busz Vác felé, de ez relative kicsi falu, így nem jelentős. Az elmúlt 4-5 évben megugrott a magyarkúti állandó lakosok száma, így onnan is legalább 30-40 aktív bejáró van, és a verőceiek is felfedezték maguknak a „csángót” (ez a verőcei és szokolyai neve a Bz-nek). Fenyveshegy sem egy szezonális megálló sajnos, ott is van vagy 10-15 aktív bejáró, de hétvégén ez forgalmasabb megállóhely (Magyarkút dettó). A vonal forgalma nagyobb volt, amíg nem volt 256-os a váci busz (a plüss ülés sokat számított:), utána kicsit megcsappant (ez a kisváci megálló hiánya is előidázta), de Kisvác megépülte, a csatlakozások optimálissá tétele, illetve a vasutasok önfegyelme (nem késik a vonat, ha lassan fő le a kávé) egy kicsit újra vonzóbbá tette a vasutat, így megint elég sokan vannak ezen a szakaszon. A legnagyobb visszataszító erőt most szerintem a rongálások okozta kényelmetlenségek jelentik (felhasított ülések, nincs csomagtartó, stb.)

Diósjenő-Drégelypalánk: ez az a vonalszakasz, amire elég lenne a szóló Bz. Forgalma htvégenként a kirándulóforgalom miatt jelentősebb. Szerepe abban van még, hogy Diósjenőnek, Nógrádnak és Berkenyének nincs autóbusz-kapcsolata Balassagyarmattal, ezért van ingázás itt is, de nem jelentős (a közvetlen busz nem élne meg). A délelőtti és kora délutáni vonatokon elég jelentős a Borsosberény és Nagyoroszi-Vác irányú forgalom, de az összutas-százalék értéke ennek azért alacsony.

Drégelypalánk-Balassagyarmat: a másik erős része a vonalnak, bár népszerűsége csökkent, amióta a pálya nagyrésze 60 helyett csak 40-nel járható. Ipolyvece és Drégelypalánk forgalma erős, de inkább csak munkanapokon. Ide is elkell a Bzmellék általában.

76-os vonal: amióta 20-as a pálya, és csak napi 6 vonat van azóta alig van utas, a legjelentősebb forgalmat talán a reggeli rétségi és diósjenei utasok, illetve a Rétság-Tolmács utasok jelentik, de ez nagyon nem sok. Amíg 30-as és 40-es volt a pálya, addig többen használták, pl. a Tolmács-Vác viszonylaton egész sok utas utazott, illetve virágkorában a romhányi csempegyárba is annyian jártak, hogy egy Bzmellék is ment. Viszont ez a vonal az, ami rendszeres teherforgalommal látja el a vonalat (Tolmács: Erdőkémia, Bánk: felsőpetényi agyagbánya, Romhány: Zalakerámia). Régen stratégiai fontosságú volt a rétsági laktanya miatt (lásd Trafficc és az M63-as esete Rétságon...)

A többi vonalról nincs túl sok tapasztalatom mostanság, inkább régebben (1997-1999) jártam sokat arra, nemrég Aszód és Vác között jártam rendszeresebben, ott csak a piacozós vonatok, és a Galgamácsa-Aszód távolság a jelentős. Balassagyarmatra is sokan járnakl vonattal Galgaguta (utolsó nógrádi település) felől, de nem tudok mondani kihasználtsági számokat.

Előzmény: Carpy (3388)