Német kézbe kerül az M5-ös
NSZ • 2004. január 10. • Szerző: R. R., Kapitány Szabó Attila
Miután megvette, a német Bau Holdingnak adná át a kormány az Alföld Konceszsziós Autópálya Rt.-t az M5-ös következő szakaszának megépítéséért cserébe.
Közbeszerzés nélkül építtetheti meg az M5-ös autópálya következő, 45 kilométeres szakaszát Kiskunfélegyháza és Szeged között a kormány egy jogi lépéssorozat révén. Miután a kabinet kivásárolja az M5-öst üzemeltető Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Rt.-t – és átvállalja a cég 50 milliárd forint hitelét –, a társaságot az M5-ös továbbépítéséért cserébe az egyik jelenlegi tulajdonosnak, a német Bau Holdingnak adná át – értesült a Népszabadság.
A gyorsforgalmi út új, Kiskunfélegyházától Szegedig tartó szakasza az előzetes kalkulációk szerint 75-90 milliárd forintba kerül. Az állam az építési költségek átvállalásáért cserébe a sztráda elkészülte után úgynevezett rendelkezésre állási díjat fizetne az AKA Rt.-nek, illetve új tulajdonosának. A kormány számára a megoldás azért is előnyös, mert miközben az M5-öst – választási ígéretének megfelelően – bekapcsolja a megfizethető matricás állami díjrendszerbe, a továbbépítéséhez kapcsolódó költségeket a 2006 utáni évek állami költségvetésére terheli.
Kiss Péter kancelláriaminiszter ATV-nek adott szerdai nyilatkozata megerősíteni látszik: a kormány miután megvette, eladja majd az AKA Rt.-t. Kiss Péter azt mondta: a kabinet számára távolról sem ér véget az AKA Rt. körüli tárgyalássorozat a társaság január 31-ig tervezett állami kivásárlásával, illetve a matricás díjrendszer március 12-i bevezetésével. Ahhoz, hogy az autópálya továbbépítésére is megteremtsék a feltételeket, újabb lépésekre lesz szükség. A költségvetés számára ugyanis az elfogadhatónál nagyobb terhet jelentene, ha egyszerre kellene vállalni az AKA kivásárlásának költségeit, a társaság hiteleinek fizetését és az autópálya továbbépítésének, üzemeltetésének finanszírozását is.
Az AKA Rt. már bejelentette, hogy tulajdonosai korábbi ajánlatuknak megfelelően január végéig hajlandók eladni a kormánynak a társaság részvényeit. A küszöbönálló adásvétel feltételeiről a felek hivatalosan nem beszélnek. Ennek ellenére tudható, hogy a francia Bouygues és a Bau Holding 73 milliárd forintot kért a többségi tulajdonában lévő cégért. A kiszivárgott hírek szerint azonban az autópálya-társaság befektetői közül csak a francia tulajdonos int végső búcsút a hónap végén az M5-ösnek.
Úgy tudjuk, a tavaly nyár óta zajló tárgyalások során a kormány és az AKA képviselői kidolgozták a matricás rendszer kiterjesztését és az M5-ös közbeszerzés nélküli továbbépítését egyszerre biztosító megoldást. Erre azért lehet szükség, mert az AKA jelenlegi német tulajdonosa a Strabag révén érdekelt az útépítő bizniszben, vagyis a céget biztosítani kell arról, hogy az AKA visszaállamosításával nem veszíti el a továbbépítési jogot.
A mára elfogadott elképzelés szerint miután a kormány kivásárolja az AKA Rt.-t, és bevezeti a matricás díjrendszert, a társaság koncessziós szerződését átalakítják. A beavatkozásnak elsősorban a magánbefektetők számára előnytelen szerződési feltételek esnek majd áldozatául. Ezek közé tartozik például az a pont is, amely szerint az AKA tavaly decemberben elvesztette kizárólagos jogát az autópálya továbbépítésére. A tervek szerint a társaság új szerződése alapján a koncessziós cégnek 2006 végéig meg kell építenie a Szegedig vezető pályaszakaszt.
A koncessziós szerződés átírását követően, az autópálya továbbépítéséért cserébe térítésmentesen kapná meg az államtól az AKA többségi tulajdonrészét a társaság részvényeinek jelenleg 42 százalékával rendelkező Bau Holding. A koncessziós társaság 50 milliárd forint hitelállományának törlesztése viszont továbbra is a költségvetést terhelné. Az AKA Rt. tehát csak az új, most épülő 45 kilométeres szakaszon lesz kvázi „tulajdonos”.
A Bau Holding korábbi árajánlata szerint mintegy 90 milliárd forintért építené meg az új pályaszakaszt. (Korábban a kormány ezt az összeget túl magasnak tartotta, és mintegy 70-75 milliárd forintos építési árral kalkulált. Azt egyelőre nem lehet tudni, végül a német befektetők vagy a gazdasági tárca tett engedményeket a megállapodás érdekében.) Értesüléseink szerint a beruházás finanszírozását a német Deutsche Bank vállalta. Projektfinanszírozási szándéknyilatkozatát a pénzintézet már a pénzügyi tárcához is eljuttatta.
Az új autópálya-szakasz is a matricás állami díjrendszerben működik majd. A ma meglévő, Kiskunfélegyházáig tartó szakasz után az államnak a hiteltörlesztés évenként esedékes részét, valamint az üzemeltetés, fenntartás költségeit kell fizetnie. Ezzel szemben az új szakasz a forgalomba helyezését követő 20-25 évben jelentős állami támogatás mellett működne.
A beruházók által felvett hitelek viszszafizetését és a mintegy 12 százalékos belső megtérülést lehetővé tevő rendelkezésre állási díj összege egyelőre nem ismert. Emellett egyelőre azt sem lehet tudni, ki üzemelteti majd az M5-ös egymást követő szakaszait. Egyértelműnek látszik, hogy Kiskunfélegyháza és Szeged között az AKA gondoskodik majd a pálya üzemeltetéséről. Az M5-ös jelenlegi száz kilométerének üzemeltetése viszont valószínűleg az Állami Autópálya-kezelő Rt. feladata lesz.