Törölt nick Creative Commons License 2003.12.26 0 0 2887
Kedves dunci 70 !

Kerestem Neked, szűkebb pátriádról, Vésztő környékéről pár nekem meglévő adatot.
Ime most átadom :

."...Vésztői Regionális Vasút(127+128 vonalak) 2001-ben 831 000 utas mellett 342 mFt személyszállítási bevételt generált, fogyasztói árkiegészítésselegyütt...."

traficc :
1./
E vonalakon naponta 70-74 vonat közlekedik.
Számoljunk csak 70 vonattal mert az kerek szám. Ez az év 365 napján összesen 25 550 vonat.
Ez a 25 550 vonat vitte el 2001-ben azt a 831 000 utast.
Tehát vonatonként volt 32 utas ami nem rossz.

2./
A 831 000 utastól bejött (igaz állami kiegészitéssel) 342 milio forint.
Ez utasonként 410 Ft.- bevételt jelent. ( kiegészitéssel együtt)

3./
Még ismernünk kellene az árufuvarozás bevételét, ami nem lehet sok., de valamennyi biztosan van.

Attól függ hányan állitják elő ezt a bevételt ?

Ismereteim szerint a Vésztői főnökség + a két vonal személyzeti létszám igénye úgy 150-180 fő.
Ha 1 főre 1,37 milió bért számitunk (2002-es adat) akkor kiderül, hogy a megalakitandó Vésztői reginális vasút munkatársai valószinűleg megtermelik saját bérüket.

4./
Igen ám de akkor még nincs se jegy, se gázolaj, se egyenruha, se javitás, se beruházás, se fenntartás, se épités, se karbantartás.

Hogy mindezekre is jusson, az önállósodott vasútnak a MÁV kénytelen lesz, évente még 900 millió Ft-ot hozzátennni.
Ehhez még kb. 400 milliónyi "leosztott" költség járul a teljes hálózaból kilóméterarányosan.

Tehát a Vésztői Regionális Vasút - ha megalakitjuk - tokkal vonóval kijön , évente úgy 1,8-1,9 milliárd forintból, amiből jó 400 milliót saját maga termel meg.

Az 1900 milió minusz 400 millió = 1500 millió az állam sara erre a 196 kilóméterre, évente.
Ez biza kilóméterenként 7,5 millió forint veszteség.

No kedves dunci 70 !

Hááát ezért nem kapkodnak két kézzel a helyi önkormányzatok a területükön lévő vasutakért.

u.i.:
Próbáltam humorosan, népieschen leirni.
Remélem érthető.
Ha nem, kérdezz !