Akoskoma2
A szurokrol ennyit tudok. Ezt is a szurok topicban olvastam csak beraktam ide. Most nem jut eszembe ki irta de koszonet neki. :)
Szűrőmizéria:
Nem akarok senkit megbántani eddigi hitében és tapasztalataiban, de a szűrők kérdése jócskán túl van misztifikálva.
Tény, hogy létezik egy-két szűrő, amelyik bizonyos szituációkban hasznos szolgálatot tesz, a szűrők nagy része azonban ha nem is felesleges, de elhagyható, főként a digitális világban.
Amiket én eddig hasznosnak találtam:
-Polár szűrők, főként a circular polar. Valóban elmélyíti az ég kékjét, kiemeli a felhőket, leszedi a zavaró csillogásokat. Tájazásnál használom főként, de nem mindig.
-Graduál (ND) szűrők. Ezek közül nekem a szürke és dohány váltak be. Kizárólag tájazásnál a baromi erős ég vs. táj expokülönbségének csökkentésére tudom használni.
-Lágyító szűrő. Portréhoz, tájhoz, sejtelmes, kissé szürreális hatások létrehozásához.
-Warming szűrő. Álatlában ugyanarra, mint a lágyítót.
...és amik elhagyhatók:
-Színszűrők. Átlagos fotós nagyon ritkán kényszerül rá. Digitnél majdnem értelmét is veszti. A kék és vörös (plusz árnyalatai) szűrőket színes filmnél színhőmérséklet korrigálására lehet használni. FF-nél kontrasztok kiemelésére vagy lágyatására jöhetnek szóba a színszűrők. Természetesen alkalmazhatóak színezésre is, de az összes felsorolt eset annyira kevés, hogy.....
-Effektszűrők. Eltekintve attól, hogy itt-ott jópofa hatások érhetők el, totál feleslegesek és drágák is. Láttam olyan fotóst, aki vett egy drága csillagszűrőt és ha már van használta is. Rövid idő alatt ellaposodtak a képei, fantázátlanokká váltak.
Ha valaki elkölt szűrőkre mondjuk 40-50e forintot, akkor gyakorlatilag egész életére beruházott. Sokkal fontosabbnak tartom a sok kiegészítő közül pl. egy távkioldó, szinkronzsinór vagy szögkereső beszerzését.
Persze lehet, hogy a fórumtársak ezt másként látják, ez kizárólag az én véleményem és tapasztalatom.