Hellóka Mindenkinek a témában (felbontás)!
Ugyan jómagam hivatalosan "csak" vezetékes távközléssel és ennek csatolt dolgaival foglalkozó fejlesztőnek aposztrofálhatom magam (de kéretik nem "letelefonszerelőzni" ! :-D )..
azonban javaslom NEM összemosni a SORBONTÁS és a vonalbontás fogalmait.
Ti., én legalábbis így tanultam és így tudom, sőt: így is mérem :-)
a) a SORBONTÁS-t (ezt nevezik sokan képbontásnak is, ezen lehet talán vitatkozni, bár szerintem az előbbi a zavaró) szabvány rögzíti (a legrosszabb z NTSC-é, a legjobb a PAL-é, mint videó-kódolási eljárásoké, és a rögzítésnél ebből VHS-BETA-DV-fél coll-profi DV (stb?) a sorrend tán, de mindegyik a maga szabványát igyekszik megközelíteni).
b) a VONALBONTÁS-ra szabványok igen vad értékeket adnak meg, de ez egyenesen következik a videó sávszélességből (és mivel a stúdió jelforrásoknak is tudtommal kötelező vágni, sávhatárolni, így az 500 sort inkább a vízszintes bontásra értettétek lejjebb, ugye?) - és nem is tudom ezeket fejből, mert nem napi szinten foglalkozom ezzel.
De: a videójelek (kommersz) szépségét, úgy tudom, alapvetően NEM a képbontás (vízszintes sorok száma) határozza meg, mivel függőlegesen talán a szem és az agy is érzéketlenebb (lásd összemosódási effektus, időbeni és térbeli integrálódás, színek és sorok) - mígy a VONALBONTÁS (gradáció) adja meg az igazi különbséget jel és jel (látvány és látvány) között.
Ha hülyeség lett volna valami, javítsatok ki, mert nem magamutogatás volt a célom, de úgy éreztem a két fogalom összemosódni látszik.
Üdv!
Maus róbert
mikimaus