DOT
2003.07.02
|
|
0 0
38
|
Ez a vízpárologtatós hűtés nekem is eszembe jutott (míg nem volt klímás autóm) fel is vetettem klímás szakembernek. Azt mondta, az elv működik, de leginkább csak ott, ahol kicsi a levegő relatív páratartalma - azaz a Szaharában, például. Itthon ellenben nyáron nagy a páratartalom, ergo kicsi a párolgás, ergo hatásfok közelít a nullához. Esetleg működhet egy hűtőtáskánál, ahol relatíve kicsi, jól hőszigetelt teret kell hűteni. A jobb hatásfokhoz nagy felület kellene, ami nem járható út, ráadásul vizet is fogyaszt amit utána kell tölteni. Magyarul: lakásba/autóba használhatatlan (létezik, csak sz@rt se ér). A karosszéria kőkeményen melegszik, akkor is ha le vannak fóliázva az ablakok, bár kétségtelen, hogy ez hasznos lehet. A _hatékony_ hűtéshez (ha nem ér rá félórát míg kezd valami hatása lenni) kompresszor kell sajna. Nálam kb. 3 perc, mire elviselhetőre tornássza a hőséget, igaz, ebben benne van az is hogy fokozatosan tekeri egyre lejjebb a kis ügyes. Egy igényesebb Peltier-es megoldás elvben jó lehetne, csak a pocsék hatásfok miatt a teljesítményfelvétel eléggé közelíti, vagy el is érheti a generátorét... az peg nem jó. A levegő hatékony hűtéséhez viszonylag nagy hőcserélő szükséges, nézzetek meg egy splitklíma beltérit, egy nagy hőcserélő az egész. A peltier hűtéséhez pedig alighanem víz kell, ami tovább komplikálja a dolgot. De nem akarok vészmadárkodni, az elméleteim nem minden esetben működnek ;-) |
|