Mai Délmagyar cikk :
A Postabank árából épülhet az M5-ös
A magyar állam sakkban tartja az AKA Rt.-t
Az M5-ös autópálya Kiskunfélegyháza–Szeged közötti szakaszának építésére fordíthatja a gazdasági és közlekedési tárca a Postabank eladásából származó bevételt, ha az idén sikerül az ÁPV Rt.-nek értékesítenie a hitelintézetet – közölte a gazdasági és közlekedési miniszter. Botka Lászó szegedi polgármester áttörésről, Rákos Tibor, a Fidesz-elnök hatalmas trükkről beszél.
Az MTI jelentése szerint Csillag István a szerdai kormányülésen született döntésről elmondta: a Nemzeti Autópálya Rt. kész arra, hogy – ha az M5-ös továbbépítésére ez év végéig koncessziós joggal rendelkező Alföldi Koncessziós Autópálya (AKA) Rt.-vel nem tudnak megállapodni – továbbépítse az autópályát. Az AKA-val az M5-ös új szakaszának megépítéséről folytatott tárgyalásokat felgyorsíthatja, hogy az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) addig nem tűzi napirendjére a már megépült szakasz hiteleinek kedvező feltételű refinanszírozására vonatkozó AKA-javaslatot, amíg a magyar állam jóváhagyását nem kapja meg. miniszter hozzátette, az AKA-val folytatott tárgyalásokat az is befolyásolhatja, hogy június végére állnak rendelkezésre azok az M5-ösön mért forgalmi adatok, amelyek alapján a pénzügyi modellszámítások elvégezhetőek lesznek. Jelezte, a szaktárca és az AKA közötti megegyezés lényeges feltétele az is, hogy az országos matricával rendelkező úthasználók az M5-ös autópályán érzékelhető díjkedvezményben részesüljenek.
Csillag István közölte: amennyiben az AKA-val nem sikerül megállapodni, akkor az alacsonyabb összegű matricaár és a tényleges úthasználati díj közötti különbséget a központi költségvetés állja. Tekintettel arra, hogy az építési tevékenységnek 2004 tavaszán kell elkezdődnie, az M5-ös új szakaszán még van lehetőség olyan megállapodásra, amely nemcsak a második szakasz megépítését, hanem elfogadható mértékű útdíjak alkalmazását is biztosítja. A miniszter elmondta: amennyiben ez év őszéig nem sikerül megállapodni, akkor az új szakasz megépítésére más megoldást kell találni a célok változatlansága mellett. Csillag István a Postabank (PB) eladásából remélt összeget nem kívánta megnevezni, ám azt közölte, hogy a 40 kilométeres útszakasz megépítése mintegy 60 milliárd forintba kerülne.
– Áttörés történt az M5-ös továbbépítésének ügyében – kommentálta a hírt Botka László. A szegedi polgármester szerint azért értékelhető korszakhatárként a bejelentés, mert a kormány most először jelölt meg konkrét forrást a sztráda továbbépítésének finanszírozására.
– A kormány egyelőre még nem létező forrásból akar autópályát építeni – mondta Rákos Tibor. – Ez nem más, mint egy újabb hatalmas trükk – fogalmazott a Fidesz-MPSZ szegedi szervezetének elnöke. Szerinte további időveszteséget jelenthet, hogy csak ezután írhatják ki az építésre a közbeszerzési eljárást.
http://www.delmagyar.hu/cikk.php?id=70&cid=42171