Új M5-ös miniszteri biztost neveztek ki
Csillag István, gazdasági és közlekedési miniszter 2002. november 25-i hatállyal visszavonta Szalai Béla, M5-ös ügyekkel foglalkozó miniszteri biztos megbízását.
A közlemény szerint a miniszter egyidejűleg megbízta Kovács Ferenc gazdaságfejlesztési és pénzügyi helyettes államtitkárt, az M5-ös továbbépítésével és használatával kapcsolatos tárgyalások vezetésével.
A cél az M5-ös autópálya koncessziós jogával rendelkező Alföldi Koncessziós Autópálya (AKA) Rt.-vel zajló tárgyalások felgyorsítása és a mielőbbi eredményes megállapodás létrehozása - áll a GKM közleményében.
X X X
Csillag István úgy nyilatkozott: az M5-ösről folyamatosan tárgyalnak a koncesszió tulajdonosával, az üzemeltető AKA Rt.-vel. A tárgyalásokon tisztázni kívánják a továbbépítés mikéntjét, ütemét, a finanszírozás módját és nem utolsó sorban egy "emberbaráti díjrendszer" kialakításának lehetőségét.
A kormány elképzelése, hogy a határig tervezett M5-ös autópálya 2005-ig Szegedig megépüljön, ezzel párhuzamosan pedig a csongrádi megyeszékhelyet elkerülő út is, utóbbi állami beruházásként.
”Az M5-ös autópálya matricás rendszerbe való bevonásától a gyorsforgalmú út koncessziós tulajdonosa és üzemeltetője nem zárkózik el” - nyilatkozta korábban Harmath László, az AKA Rt. vezérigazgató-helyettese.
”Az AKA Rt. kész az M5-ös autópálya Kiskunfélegyháza és Szeged közötti hatvan kilométeres szakaszának továbbépítésére, amire az állammal kötött koncessziós szerződés szerint 2003. december 31-ig van joga” - mondta korábban Jean-Loup de Beauvoir, az AKA Rt. vezérigazgatója. 2001-ben a terveknek megfelelően 11 milliárd forint árbevételt könyvelhettek el, amiből csaknem 4 milliárd forintot tett ki a magyar állam támogatása.
A koncessziós szerződés szerint az AKA Rt. az állami támogatást akkor veheti fel, ha az útdíjakból származó bevétele nem fedezi a cég kiadásait, illetve a társaságnak korábban ígért 7 százalékos profitot.
Az állami támogatás kisebb része az autósoknak nyújtott kedvezményekért cserébe, míg a nagyobbik csaknem 3 milliárd forintos részt üzemeltetési támogatásként nyújtja a magyar állam.
Tavaly napi átlagban 16.000, éves szinten mintegy 6 millió autópálya-használót regisztráltak, és ez éves szinten 3 százalékkal több, mint 2000-ben volt.
Az AKA Rt. korábban az állami támogatáson felül évi mintegy 5 milliárd forint kompenzációt kért volna a kormánytól azért, hogy az M5-ösön is érvényesek legyenek az állami tulajdonban lévő sztrádákon használatos matricák. Így az állami támogatással együtt csaknem 9-10 milliárd forintjába kerülne évente az államnak a koncessziós szerződés lejártáig az AKA Rt. kártalanítása.
(MTI nyomán)
http://gondola.hu/cikk.php?szal=16707