Zegzug Creative Commons License 2003.05.24 0 0 topiknyitó
Rendszámtábla csere jövőre?

Jövőre dönt a kormány arról, hogy le kell-e cserélni a gépjárművek rendszámtábláját az EU által ajánlott „kék csillagos” táblára. A régi tagállamok már kivétel nélkül bevezették az uniós rendszámot, ez azonban nem kötelező, csupán alternatív lehetőség.

A kék alapon lévő 12 sárga csillag alatt elhelyezkedő, maximum háromkarakteres országkóddal ellátott rendszámtáblákra fokozatosan térnek át a jelenlegi tagállamok. A négy-öt éves átmeneti időszak alatt az újonnan regisztrálandó autók rendszáma már az uniós ajánlásnak megfelelő, a régi táblákat azonban még nem kötelező lecserélni. Sok tagállam döntött úgy, hogy megőrzi a régi, „nemzeti” táblák jellegzetességeit, így a hollandok a hagyományos sárga háttérszínt a „kék csillagos” táblán is alkalmazzák.

Magyarországnak nem kötelessége átvenni a 2411/98/EK-rendeletben szabályozott országkóddal ellátott rendszámtáblát, erről a kormány szabadon dönthet, miként arról is, hogy milyen ütemezéssel áll át – ha átáll egyáltalán.

Az uniós rendelet pusztán annyit ír elő, hogy ha egy tagállam arra kötelezi a területére belépő autókat, hogy tüntessék fel a regisztráló ország jelzését is, akkor köteles elfogadni a rendelet mellékletében meghatározott „kék csillagos” rendszámtáblákat is országjelzés gyanánt. Vagyis nem büntethet meg egy autóst csupán azért, mert nincs külön országjelző matricája a hátsó szélvédőn.

A ma használatos magyar rendszámtáblán a piros-fehér-zöld csík alatt szerepel ugyan az országjelzés, de ezt a tagállamok nem kötelesek elismerni, megkövetelhetik külön országjelző matrica felragasztását is. (A mai rendszámtábla minden más szempontból megfelel az uniós követelményeknek.) Ha a kormány az uniós táblák bevezetése mellett dönt, azt jogilag gyorsan végre lehet hajtani, hiszen az uniós rendelet automatikusan érvényes, s csupán a közúti közlekedési nyilvántartásról szóló 1999. évi CXXXIV. tövényt, a 35/2000-es BM-rendeletet, illetve a rendszámtáblagyártásról szóló 140/1999-es magyar szabványt kell módosítani hozzá – közölte Tóth Zoltán, a Központi Adatfeldolgozó, Nyilvántartó és Választási Hivatal osztályvezetője. Így a technikai feltételei megvannak annak, hogy akár 2004. május 1-jétől, a csatlakozás napjától választhassák az autósok az „EU-s” rendszámot, feltéve, hogy a kormány így dönt.

Egyelőre nem készültek számítások arról, hogy mennyibe kerülhet a táblacsere. Az ütemezésre nézve már létezik egy tervezet, amelynek értelmében – ha a kék csillagos tábla 2004. májusi debütálása mellett dönt a kormány – 2007. május 1-jétől már csak az EU-s rendszámtábla birtokában lehetne kérni az autó vizsgáztatását. Ha ez az ütemezés is hatályossá válik, akkor 2009 májusától már minden magyar gépjárművön ez a tábla pompázna.

A személygépkocsik regisztrációjának több elemében nem várható módosulás a csatlakozás miatt, változatlanok maradnak a forgalmi engedélyek, a jogostíványok, a járműkísérő lapok s a közlekedési felügyeletek, illetve az okmányirodák által kiadott matricák, biztonsági jelzések is. Mivel azonban a jelenlegi tagállamokban (Magyarországtól eltérően) a gépjárművek motorsámát az adatnyilvántartások nem rögzítik, később felmerülhet, hogy érdemes-e folytatnia hazánknak ezt a gyakorlatot - olvasható a Világgazdaságban.
MNO