Szerintem nem jogos, ez az alkatrészlopási legenda még a régi csöves készülékek korából és a Gelka-korszakból maradt fenn, de talán akkor sem volt igaz általánosságban. Inkább a laikusok fogják rá, mivel más magyarázatot nem bírnak elképzelni. Pedig igen sokféle oka lehet egy javítás után jelentkező problémának, sőt rendkívűl speciális esetek lehetnek.
Legtöbb esetben csak a fizika természetes történései okoznak bosszúságot mindkét(!) félnek, máskor a szakszerűtlen munka is szóbajöhet.
Alapvetően nincs értelme kivenni semmit, mert úgyis be kellene rakni helyette valamit. A műszerész örül, hogy megvan a hiba, lehet gyorsan összerakni, nemhogy még külön csinálja magának a plusz munkát, nem beszélve az esetlegesen létrejövő szövődményekről.
A pénz a lényeg, arra megy ki a játék, és hogy ne kelljen viszontlátni ugyanazt a szemétládát mégegyszer. Kutya nem törődik a vacak alkatrészekkel... Abból nem lesz benzin az autóba stb...
Egyszerűbb megvásárolni/megrendelni az újat és simán bepakolni. Ha pedig nem beszerezhető, akkor mondjuk egy bontott IC is aranyat érhet, úgy ahogy van, semmi értelme kicserélni egy másik használtra. Ilyen alkatrészeknél amúgy is gyakorlatilag szinte mindegy, hogy használt vagy új. Vagy jó, vagy nem jó. Mechanikus, kopásnak kitett alkatrészek viszont, amikor cserére kerülnek, mehetnek is a kukába, semmire nem jók. Az apróbb (RC) alkatrészek felesleges cseréje pedig eleve értelmetlen.
Némely ember a szerelő számára olyan fontosnak és különlegesnek képzeli a készüléke alkatrészeit, hogy az már szinte vicces. Pedig a szerelő a hibakeresésre és a javításra figyel, meg persze a pénzre, amit kap érte. Baromira nem érdekesek azok a vacak alkatrészek, amik még ott vannak a készülékban...
Épp elég elviselni a kikerülhetetlenül jelentkező problémákat, nemhogy még műhibákat csináljon magának az ember. Például, képzeljük el milyen bosszantó, amikor javítás után a készüléknek egy olyan részén jelenik meg hiba, amiről tudom, hogy hozzá sem nyúltam. Mégis, esetleg a javítással járó mozgatás, herce-hurca hozott ki egy már amúgy is lappangó hibát, vagy egyszerűen pont akkor jelentkezik egy külső vagy belső anyagfáradás, stb.
Egy jóindulatú ügyféllel ezt meg lehet értetni, mert ő esetleg úgy gondolkodik (helyesen), hogy "na én ehhez nem értek, nincs jogalapom megvádolni a másik embert".
A rosszindulatú embernek természetesen nem lehet megmagyarázni semmit, reménytelen. Ő mindent jobban tud. Sajnos a szervízszakmában néha több baj van egy-egy készülék tulajdonosával, mint magával a készülékkel...