Törölt nick Creative Commons License 2003.04.07 0 0 175
Szia NTHAM!

Ezek szerint olvastad a Népszabiban megjelent - gyakorlatilag ui. tartalmú, a kérdéseket leszámítva - cikket?! :-)

Romániára egy kicsit jobban kitérnék: nincs ott a DT, de - saját tapasztalat! -, a RomTelecom és főleg annak alközpontos területei (vö. Comex v. MatávCom) olyan hatalmas mértékben rothadnak a korrupciótól, hogy egy ilyen elmaradott (ha digitalizálod, ha nem!) technológia, melynek világméretű műszaki támogatása is kihalóban van (ami a hosszú távú - 5-10 éves - üzemeltetést minimum kérdésessé teszi!), támogatása, üzemben-tartása valakiknek (sic!) biztosan megéri.
Más szemszögből: Romániában a telefonellátottság és a megvalósítás műszaki színvonala a mo-i 1990-92-es szinten van (Bukarestben is!) és ha ehhez hozzáveszed az ország földrajzi adottságait (kiterjedés, domborzat(!)), akkor érthetőbb a műszaki indok is: nincs az a hatalmas befektető, aki ÚGY építenéé ki a GSM hálózatot, hogy a lefedettség elérje a kritikus minimumot. Nem fognak a Havasokba átjátszókat helyezni.
És itt jön a harmadik különbség: az ottani magyar nemzetiségnek (Marosvásárhely pl.!) vélhetően kellő előnye származik az NMT rendszerből.
Szóval OTT (kenő)pénz ÉS politika motiválhat.

Visszatérve akkor hozzánk. Itthon (a DT-től szvsz függetlenül, illetve a DT is a helyzetértékelések alapján dönt) a 2+1 GSM szolgáltató olyan (ha nem is igazi, a fogyasztók számára is érezhető - igaz ezt sokan nem ismerik el, épp a fogyasztói oldalról, pedig rendesen hülyére vagyunk véve ám!) versenyhelyzetet teremtett, ami indokolatlanná (vagy finomabban: igen nehezen indokolhatóvá) teszi az NMT korszerűsítését.

Most - rám nem jellemző - közgazdász-keménységgel megkérdezem költőien: kit érdekel 100.000 előfizető, akiknek 99%-át át LEHET terelni a kifizetődőbb GSM-re, miközben a GSM szektor is kezd pangani (ami az előfizu szám növekedési trendjét illeti) és kezd keményedni a szolgáltatási (kényelmi, hozzáadott-érték, értéknövelt, becsali stb.) komfort érzet növelési kényszer.
Azaz: nem logikus-é e (pusztán közgazdasági indokok alapján), ha egy, GSM hálózatot is birtokló szolgáltató nem fog saját magának úgy versenytársat "kreálni", hogy abból sokkal rosszabb pénzügyi nyereséggel részesüljön?

Abban az előfizetői logikában tökéletesen egyetértek veled (a 'mit érezhetnek' típusú megközelítést pártolom), hogy a maradék 23%-ot (sic!) kényszerű helyzetbe hozták. //Mellékesen: itt rohad a szekrényemben egy NMT450-es készülék, még abból a szériából - BENEFON - amit 100-150 ezerért adtak a 90-es évek elején, és az utcán lomtalanítva találtam rá, töltővel, kiválóan működött volna (ha lett volna hozzá előfizetés), a KTV rendszert is megbombázta a végfokja:-) - tehát itt Kőbány aÓhegyen, ami nem a gazdagságukról híres emberek lakhelye, volt, akinek nem érte meg eladni a készüléket, miközben ugyanezt akkor még a W0660 15-20 ezerért kínálta. Ez pedig már 2 éve volt!//
De ugyanilyen alapon kényszerű helyzetbe hozta az összes vezetékes szolgáltató az összes magán-előfizetőt, amikor a havi díjakat (miközben mobil-boom volt épp!) szép lassan 3-szorosára emelték.
Hát 23 ezernél többen mondták le csak a Matávnál és csak a múlt évben vezetékes előfizetésüket. Jórészt emiatt.

Egy kis technikai kiegészítés: a mai összekapcsolási díjak mellett (amit a minisztáérium uigyekszik letörni, ez szép remény, de nem lesz könnyű menet!) eleve nem biztos, hogy a GSM versenytársak nem okoztak volna direkt(!) veszteséget az NMT rendszerbeli előfizetőknek (és a szolgáltatónak), és/hiszen ilyen végződtetési díjakkal nem lehetett volna tartani a kedvezményes tarifákat, annak a forgalmi valószínűsége pedig, hogy 100 ezer ember egymással (azaz hálózaton belül) indítson hívást, roppant kicsi.
Összevetve: a 100.000 előfizető már egy kritikus tömeg alatti létszám volt, 'amit' szvsz tisztességesen kivezettek 77%-ban más szolgálttaásba, míg a maradék 23 ezer előfizető akár össze is foghat, hogy a HÍF-nél kezdeményezze a szolgáltatási kötelezettség megállapítását. A gyanúm az, hogy ez a "maradék" főleg fixen telepítve használja a készülékeket, így elképzelhetőnek tartom, hogy a hatóságo(k)on keresztül rávegyék a Matáv-ot egyfajta szolgáltatás-cserére, x évnyi kedvezményrendszerrel.

Apropó! Még a modernizálásról (digitalizálás) eszembe jutott egy pici ellenérv: ha digitalizálsz egy átviteli utat, az jelemzően le is fogja szűkíteni az adótornyok hatótávolságát (vö. fekete lemez és CD), analóg rendszerben ui. még aránylag rossz vételi lehetőség esetén is tudtak valamilyen szinten kommunikálni, de a digitalizálsá bármilyen foka azt eredményezi, amit a PGSM hálózatában manapság meg lehet figyelni. Azaz brekeg, bont, nem elérhető Budapesten egy (mit egy?!) előfizető!

Üdvözlettel és remélve, meg tudtalak győzni (külső szemlélőként!), hogy nem manipulációról van szó,

Maus Róbert
mikimaus

Előzmény: NTHAM (174)