Nokérlek alássan itt a cikk, forrásul a Design21 c. lap III. évfolyam 1. száma (febr.) szolgált:
3d karrier, avagy karriertanácsok egy változó iparban
"Az internetoldalak és a magazinok, azaz az olvasók egyik legkedveltebb témaköre a piaci és karrierlehetőségek taglalása. De hát ki az, akit ne érdekelne, milyen helyzetben van és milyen lehetőségek előtt áll? A Design21 e források és kapcsolatrendszerén keresztül szerzett információk alapján próbál meg egy kis segítséget adni a döntésekhez.
Bejutási módszerek
Kezdésnek dolgozhatunk egy tv- agy animációs stúdiónál, mint recepciós, technikus, "lóti-futi", vagy egyéb munkatársként csak abból a célból, hogy megismerjük egy ilyen cég életét. Dolgozhatunk közvetlenül a helyi cégképviseletnek vagy fejlesztőnek, ahol meg tudjuk ismerni az alkalmazásokat, mielőtt megjelenik, akár a béta verzió előtt. Így a gyártó kapcsolatrendszerén keresztül könnyen tehetünk szert fontos kapcsolatokra, ismeretségekre vagy akár barátokra.
A nemzetközi kiállítások és pályázatok nagyon jó alkalmak a megmérettetésre és jelentkezésre. A leghíresebb ilyen kiállítás a Siggraph (www.siggraph.org/s2003), ahol külön állásbörze álla látgatók rendelkezésére, és a cégek ilyenkor hivatalosan fogadnak demoreel anyagokat. Hasonló európai rendezvény a 3d Festival - www.3dawards.org.
Tanulj meg hallgatni a kreatív tanácsokra, együttdolgozni csapatban, kritizáld a saját munkádat és hagyd, hogy mások is kritizálhassák. Amint a munkaadó látja, hogy gond nélkül meg tudsz oldani önálló feladatokat, jó úton haladsz a siker felé. A lehetőségek ilyenkor önmaguktól kibomlanak. Ha nyugaton szeretnénk dolgozni, de feledjük, nagy konkurenciával nézünk szembe és ahogy a munkaadó jobban tud válogatni a jelentkezők között, az igényei is emelkednek. Nem ritka, hogy három-öt éves produkciós gyakorlatot kívánnak meg a jelentkezőktől.
Egy oldalirányú bejutási lehetőség – és ez Magyarországra is igaz – a 3d grafika illusztrációs lehetőségei. A grafikai ipar mérete nagyságrendekkel nagyobb a hazai animációs és filmes iparhoz képest, elég csak az újságstandokon végigtekinteni a magazinokon. További fontos lehetőségek: írj cikkeket és gyakorlatokat magazinoknak, vagy keress tanári álláslehetőséget.
Rangok és hierarchia
Beszélhetünk "junior" és "senior" titulusról, ami a művészi munka minőségét és a vállalt felelősség mértékét definiálja. A következő lépcsőfok lehet a "lead" jelző, ami egy speciális területen történő jártasságot jelent. Pl. lead animator. A "supervisor" jelző olyan munkakört jelent, ahol fontos kreatív döntéseket kell hozni, különböző területeken dolgozó embereket kell irányítani és kommunikálni a vezetőkkel és akár megrendelőkkel is.
A "technical director" (TD) általános gyűjtőfogalom, amelybe mindenki belefér, akit nem lehet a "programmer", "3d artist" vagy "animator" jelzőkkel illetni. A "lead TD" vezető technikai koordinációs munkáért felel, vagy egy speciális területet lefedő csapatot irányít. Ezek a jelzők sokszor két csoportra oszlanak, ahol az egyik egy projekt során megszerzett jelző lehet (például Episode II lead animator), vagy a kompetenciát leíró munkahelyi titulus.
Milyen karrierre számíthatunk?
El kell döntened – amíg még van lehetőséged változni –, hogy melyik típusú munkavégzés tetszik jobban: szabadúszó állapot, vagy a főállású munkahely? A karrierútvonal nem nevezhető egyenesnek vagy lépcsősnek, mivel a legtöbb munka projektalapú. Továbbá a stabilitás sem túl jellemző, mivel a produkciós cégeknek csak bizonyos munkafolyamatoknál van szüksége adott szakemberekre. Ritka az 1-2 évnél hosszabb stabil produkció. De a Blizzard ellenpélda ebben az esetben, ahol egy fejlesztési ciklus a 4-5 évet is elérheti. Film- és reklámprodukciók esetén jellemző lehet a 3-4 hónapos fizetetlen szabadság, de ez játékfejlesztés grafikusai esetén is előfordulhat. Új irányvonal az iparban, hogy nagy cégeknek is egyre rugalmasabbnak, a változásokra gyorsabban reagálónak kell lenniük. Ez azt jelenti, hogy a munkafelvétel esetén előnyben részesítik a többféle, számukra fontos képességekkel rendelkező jelentkezőket. A munkaerő sokkal értékesebb, ha az a vállalati rendszerben "vízszintesen" is tud mozogni (át lehet helyezni másik technológiai részlegbe).
Demo Reel
Hiába mondjuk, hogy jók vagyunk, amíg a megrendelő ezt nem látja a saját szemével, nehéz dolgunk lesz. Ne feledjük a mondást: annyira vagy jó, amilyen a legrosszabb részlet a demóanyagon.
Mindig alakítsuk úgy a demóanyagot, ahogy az adott vagy kívánt munkához passzol. Ha animátort keresnek, ne mutogassunk modellezett objektumokat és így tovább…A demóanyag ne legyen 2-3 percnél hosszabb és a hangról se feledkezzünk meg. A hangosítás állhat zörejekből vagy egy megfelelő zenéből. Ne korlátozd anyagod zenéjét a saját kedvenc műfajodra, kérd ki akár egy szakember véleményét – a munkaadó nem biztos, hogy Marilyn Manson – vagy Eminem rajongó.
Érdemes az anyag részeit egy-egy leírással kiemelni, hogy az adott produkcióban pontosan mi volt a feladatod, honnan hova jutottál el. A megfelelő demóanyagot a megfelelő embernek kell megmutatni. Foglalkozhatunk a demóanyaggal munka mellett (főleg ha már valamelyik stúdiónál dolgozunk), otthon, vagy egy iskola keretei között. A legfontosabb, hogy saját munkánkat a végsőkig kritizáljuk. A stúdiók munkatársai, akik látni fogják, feltehetően 5-10 éves produkciós tapasztalattal rendelkeznek, így könnyen el tudják dönteni, látnak-e fantáziát a munkánkban. Ne feledjük, előfordulhat az is hogy amit éppen mutatunk, arra éppen nincs szükségük, de ez nem jelenti azt, hogy 1-2 hónap múlva sem kell. Kezeljük rugalmasan a visszautasításokat is.
"Nem kell ahhoz komplexnek lennie a jelenetnek, hogy hatásos legyen. Az egyszerűség elérése a legjobb módszer minden témakörben. Érdemes több időt az ötletek kidolgozására szánni, mint a kivitelezésre."
Referencia
Jó kapcsolatrendszerrel és referenciával kell rendelkeznünk. Egy ismert animátor ajánlatával könnyen a döntéshozó közelébe kerülhetünk. Innentől minden rajtunk és a demóanyagon áll és természetesen nem hozhatunk szégyent az ajánlókra sem. Emellett fontos a személyes professzionális (alázatos!) hozzáállás elfogadása. Lehetünk akármilyen jó animátorok, ha a rendező nem tud velünk dolgozni, más, akár kevésbé képzett, de jól együttműködő munkaerőt fog választani. A technikai felkészülés mellett legalább olyan fontos a személyes kommunikáció is. Sajnos gyakori, hogy aki sok időt tölt a gép előtt, annak személyes kommunikációs képességei jelentősen elsorvadhatnak, főleg ha éjjel-nappal a gépen lóg. De ha ezt tudomásul vesszük, és kritikusan szemléljük magunkat, ez a képesség is gyorsan fejleszthető.
Oktatásról
A hivatalos képzések átsegíthetnek a külföldi munkavállalás procedúráján. Egy diploma sok hivatalos kaput meg tud nyitni, de nem garantál semmit. Természetesen a nagynevű iskolák diákjaira jobban felfigyelnek a HR (human-resources – emberi erőforrás) részleg munkatársai. A hivatalos képzési intézmények segítenek kapcsolatrendszerünk építésében, ami az egyik leghatékonyabb módszer munkát találni. Az oktatások során talán utoljára nyílik lehetőség önálló, saját ötleteken kísérletezni, a munkahelyen csak nagyon ritkán van lehetőség a saját fejünk után menni.
Filmprodukció és VFX
Filmprodukción dolgozni talán minden 3d-kedvelő legnagyobb álma, amihez természetesen hozzájárul, hogy az egyik legjobban megfizetett kategória. Nem véletlen, hogy erre a területre a legnehezebb bejutni. A legmagasabb szinten specializált feladatoknak köszönhetően ide csak sok gyakorlattal és különleges képességekkel lehet pályázni. Ilyen pozíció lehet például a RenderMan programozó, egyéb fejlesztő, vagy magasan képzett karakteranimátor, továbbá előnyös minden nagyobb 3d és renderingalkalmazás ismerete. A bejutásra legnagyobb eséllyel a kutatás és fejlesztés irányából pályázhatunk. Legfontosabb képességek: Maya, XSI, 3ds max, Houdini programozás, kódírás. Érdemes tisztában lenni a celluloid film, digitális film, PAL, NTSC, DV szabványok jellegével és munkafolyamatával. Utómunka-szakemerek belépője lehet a Discreet combustion (nagygépes Discreet rendszerekhez hasonló felülete van, mint Inferno, Flame, Flint). Továbbá Digital Fusion, Final Cut Pro, Avid Xpress DV, Shake (csak Apple Mac gépeken). Hasznos internetcímek: www.cinecite.com, www.3dsource.com, www.cgchannel.com.
3d animátor
A profi animátornak meggyőzően kell érzelmeket közvetítenie, és ez csak kismértékben múlik a technikai felkészültségen. A 3d animátor demóanyag rövid legyen és inkább csak animációs teszteket tartalmazzon. Megfelelő pózok, időzítés és színészi játék, egyszerűen és finoman bemutatva, minimális kameramozgásokkal. Ha karakteranimációs pozícióra jelentkezel, minek vesztegesd az időt modellezéssel és rosszul világított jelenetekkel, amin mindenki csak nevetni fog. Készíts animációt csak csontokkal és alaptestekkel, sok időd marad még a karakteranimáció tökéletesítésére. Jellemzően keresztplatformú IK animációs technikai tudásra van szükség. Alkalmazások: Maya, XSI, 3ds max, character studio.
Tv- és reklámfilm
A reklámmegbízások általában nem hosszabbak 2 hónapnál. Sokkal jellemzőbb az iparra a szabadúszók alkalmazása, mint főállású munkaerők használata. A munkák általában rövid határidővel, emiatt sok éjszakázással készülnek. Kreatív ötletekkel inkább a megrendelő (ügynökség) foglalkozik, amit úgy is mondhatnánk, hogy ha nem a főnök, akkor a megrendelő kritizálja a végtelenségig a munkánkat. Maya, XSI, 3dsmax, Lightwave…
A legtöbb helyen senkit nem érdekel miben dolgozol, ha belefér a cég belső rendszerébe (pipeline, workflow). Rendering tekintetében fontos a magasabb szintű filmes képminőség elérése. Mental Ray, RenderMan, Brasil, FinalRender. Hasznos linkek: www.awn.com, www.broadcastnow.co.uk
Játékfejlesztő grafikus
Határozottan fejlődik a játékipar az új Xbox és PS2 rendszerekkel. Nem nehéz megjósolni, hogy továbbra is fejlődni fog. Komplex jelenetek és modellek egyre filmszerűbb környezetben, ami egyre filmszerűbb eszközöket kíván. A játékfejlesztési projektek jellemzően hosszabbak, ezért a munkahely stabilabb. Az ipar méretére jellemző, hogy például az Electronic Arts közel 2 milliárd dolláros cég, és világszerte több, mint 3 800 munkatársat alkalmaz. Jellemző a modellező, textúrázó 3d álláslehetőség. Manapság egyre jobban kiváltják az animátorok munkáját a motion capture (mozgásfelvétel) és egyéb programozott lehetőségek. Filmes bevilágításra itt nagyon ritkán van szükség, ezt is elvégzik az engine-ek (arra való programmodulok). Alkalmazások: szintén Photoshop, 3dsmax, Lightwave és Maya ismeretekre lehet alapozni. Hasznos linkek: www.gamasutra.com, www.gignews.com, www.gamesradar.com.
Illusztráció és nyomtatott grafika
Mint említettem, szintén hatalmas piac. A nagy animációs álláskeresési tolakodásban mindenki elfelejt azon gondolkozni, hogy mekkora szüksége van a nyomtatott sajtóiparnak kiváló minőségű állóképekre. A grafikai stúdiók is csak most kezdik felismerni az új technológia ilyen irányú alkalmazási lehetőségét. 3d illusztrációs munkahelyen a feladat egyszerű: mintegy 3-4 óra alatt kell nagy felbontású, kiváló minőségű állóképet produkálni. Photoshop és 3dsmax ismeretek elengedhetetlenek. Bejutási lehetőséget biztosíthat, ha pl. 3d Word vagy más magazin galéria rovatában vagy netán borítón megjelenik munkánk. Ajánlott linkek: www.computerarts.co.uk, www.3dlinks.com, www.3dtotal.com.
Végezetül néhány ötlet, milyen területeken dolgozhatunk még: az Internet és az ahhoz kapcsolódó interaktív műsorszórás fejlődése szintén komoly, új pozíciókat jelenthet. Dolgozhatunk még építészeti látványterveken, tudományos, CAD, hadászati, orvosi, baleset és közlekedési, formatervező, vidámpark és IMAX mozi projekteken is.
Remélem sikerült sokat segíteni a tájékozódásban, lapunkban továbbra is nagy figyelmet fogunk szentelni a téma részletes kibontására. Sok sikert és fantasztikus 3d karriert kívánok mindenkinek! Természetesen cikkeket, gyakorlatokat a Design21 magazinba is várunk.
3d- karrierfelszerelés
Demo Reel; művészeti ágakban jártasság és gyakorlat (festészet, rajz, szobrászat, film, fotó); művészettörténeti ismeretek; magabiztosság és reális elvárások; határozott érdeklődési irány; gyakorlat; saját kapcsolati háló; angol nyelvtudás; programozási ismeretek. Extra: művészeti, vagy egyéb diploma, szakirányú végzettség, weboldal (multimédia munkakörökhöz kötelező). Segítség: fórumok és kreatív portálok: www.cgtalk.com.
Kaiser Péter (Design21)
pkaiser@s21net.com"