fobakter:
"
A nyomatékot ugyanis szinte szabadon lehet átalakítani. Lehet növelni, csökkenteni és ez csak áttételezés kérdése.
Hmm, ez egyszeruen hulyeseg, eppen a forgatonyomatek az allando"
Nemá, te... Nem hallottad még, mi a sebességváltó hivatalos neve? Nyomatékváltó! Vajh mié'? A teljesítmény állandó, a nyomaték és a ford.szám változik egymás rovására.
Vuki:
"Van egy elektromos motorunk. Ennek álló helyzetben is, amikor nincsen rajta feszültség is van nyomatéka. Ezt még te is elismerted."
Ééééééén? Hol? Én azt mondtam, hogy indítsd el, aztán fogd meg, hogy ne tudjon pörögni! Hogyne lenne rajta fesz., fűteni fog, mint állat!
"Viszont nem kezd el pörögni. Miért?"
Mert nem hagyod (ha elég erős vagy :)), de érzed, hogy forogni akar.
"Azért, mert a gyorsuláshoz (esetünkben a főtengely megmozdításához) nem nyomaték kell, hanem teljesítmény. Az meg nincs."
Miazhogy "nem nyomaték kell, hanem teljesítmény"? Nem érted, hogy ha nincs akár nyomaték, akár ford.szám, akkor nincs teljesítmény se? Ha van telj., akkor nyomatéknak is kell lenni! Ha ez a nyomaték nagyobb, mint amivel tartani tudod, akkor elindul, és akkor ad is le teljesítményt! Addig nem!
"Nem a nyomaték jön ki, hanem a nyomaték egy bizonyos fordulatszámon."
Nem biztos. Ha le tudod fogni a fúrógépet, vagy -még jobb példa talán- megszorul fúrás közben, akkor bizony kijön a nyomaték, érzed, hogy ki akarja fordítani a kezedből a gépet (ne próbáld ki nagy Hiltivel, garantált szilánkos törés :)), zabálja a villanyt és forrósodik a háza, de a fúróteljesítménye eeeeeeeekkora 0!
Ilyenkor nem az érdekel, hogy fölöslegesen fogy a villany, hanem az, hogy nem mélyül a luk! Erre mondtam, hogy itt indifferens. Érted már?
Ezt természetesen nem lehet megcsinálni robbanómotorral, mert az egy bizonyos ford.szám alatt saját magát sem képes meghajtani, azaz lefullad. Ezért hoztam be példának a villanymotort. Deviszontezzelszemben ha nem csak magát a csupasz motort vizsgálom, hanem az egész járművet (mert azt akarjuk gyorsítani, ugye?), akkor tudunk hasonló jelenséget mondani az ótomatáknál, ahol nincs merev kapcsolat a motor és a kerék között.
"mondhatnánk azt is, hogy a fordulatszám gyorsítja az autót"
Tkp. igen! Az is! Ez így leírva persze első blikkre hülyeségnek tűnik, de mégse az, ha belegondolsz a fizikai tartalmába, amit előbb is írtam! Ha meg akarod mondani, hogy az adott pillanatban éppen mennyi a gyorsulás, akkor a telj-ből vissza kell számolnod a nyomatékot, ehhez meg kell a ford.szám. Amikor Husival számolgattatok, te magad is ezt csináltad, nem? Dehogynem... Illetve mégsem muszáj, ha emlékszel még a P=F*v-re... csakhogy az is ugyanaz :))