"az erő gyorsít egy adott testet, csak éppen a maximális előállítható erőt meg a teljesítmény szabja meg. "
Ezzel semmi gond, a P=M*omega ekvivalens a P=F*v-vel. Ez valóban a "pillanatnyi teljesítmény".
"Attól, hogy a keréken van nyomaték ... Ha nincs előtte fal, elindul, ha van, akkor nem!
Akkor még egyszer: van egy autónk, aminek veszteségi ellenállása, gördülési ellenállása, ... Kinyomom a kuplungot, de a motor nem jár (áll). Szerinted az autó el fog indulni, ha nincs előtte fal!!!...
Persze lehet, hogy félreértelek."
Sőt, biztos. Méghozzá nagyon. Ha kinyomod a kuplungot, milyen nyomaték van a keréken, te szerencsétlen? Olvasd már el, mit írok, utána vitatkozz!
"De szrintem, ha a motor főtengelyén van nyomaték (márpedig lentebb írták, hogy van még az álló motornak is), akkor ugye a keréken is kell lennie. Tehát gyorsulnia kellene az autónak! "
Folyamatosan kevered az egész autót, az önálló motort, meg úgy általában mindent.
Először is: álló benzinmotornak nyilván nincs semmilyen nyomatéka. Nem álló autónak, álló motornak! Lehet viszont nyomatéka egy álló villanymotornak (fúrógépes példa)! Itt, a "falas" példánál éppen azért mondtam az automataváltós kocsit, mert az kicsit hasonló az utóbbihoz: a járó motor ad le nyomatékot, megy is a kocsi, de ha nekimész a falnak vagy fékezel, akkor megáll, nem? A motorból ilyenkor is jön ki a telj., de az autóból, mint rendszerből nem! Elfogy belül, olajkavargatásra. (Kupluncsúsztatással is kipróbálható, akkor meg tárcsamelegítésre...)
A többihez, meg amit lejjebb írtál:
"Az eredeti topicindító állítás az volt, hogy a motornak a maximális nyomatéka a gyorsulás (értsd 100-ra, 120-ra,... sprint) szempontjából szinte teljesen mellékes"
Na, látod, én igazából ezzel vitatkozom! Ugyanis hiába ragozzuk oda-vissza, az a lényeg, hogy bár így önmagában valóban nem elegendő info a nyomaték, mégiscsak ez határozza meg a teljesítményt :))) Tökmindegy, hogy megadod a nyomatékot és a fordulatszámot, vagy "csak" a teljesítményt, ugyanarról beszélünk!