"Van egy GolfGTITdI(150LE) és az S2000-es Honda.
Tegyük bele ugyanazt a váltót. Ugyanakkora kerekeket rá. Mindegyik 5-ikben halad mondjuk 50km/h-val. A tömegeket, veszteségeket, ellenállásokat tételezzük fel egyenlőnek. (minden feltétel azonos, minden paraméter egyezik, különbség csak a motor). Padló gázt adva, melyik fog jobban gyorsulni?"
Akkor leírom neked, hogy mi történik, ha elkezdenek ugyanazzal a váltóval álló helyzetből gyorsítani. Jó? A váltó legyen olyan, hogy két szomszédos áttétel közt az arány legyen mondjuk 1.5.
1. Golf elkezd brutálisan elmenni. Több, mint 1.5-szer jobban gyorsul, mint az S2000. Aztán eléri a 4000-es fordulatszámot és váltani kell. Golf 2-esbe vált. Fordulatszám leesik 2600-2700-ra.
2. Golf 2-esben, S2000 1-esben! Golf egész picivel (kb. 10-15%) jobban húz, mint S2000-es. Azonban erősen csökkenni kezd a nyomaték, egészen 260-ig (4000-es fordulatnál). Valahol a 2-es közepén az S2000 kezd el egy egész picivel jobban húzni. A váltás előtt már kb. 15%-al jobban gyorsul, mint a Golf!
3. Golf elvált 3-asba! A nyomatéka az 1-es fokozathoz képest már 2.25-el osztódik a keréken. S2000 most húz a legjobban, elemében érzi magát! 40-55%-al jobban gyorsul, mint a Golf. Majd végre megkönyörül a Golfon és el kell váltani a 2. fokozatot.
4. Most Golf 3-asban (a vége felé jár), S2000 2-esben (valahol az elején jár), a két autó megint kb. egyformán gyorsul (S2000 kicsit jobban). Az S2000 megint kezd egyre jobban gyorsulni (mert a Golfnak esik a nyomatéka rendesen), a 3. végén már megint az S2000 húz jobban, mégpedig kb. 20%-al. Majd a Golf felvált.
5. Most Golf 4-ikben, S2000 5-ben. Az S2000 50-70 %-al jobban húz végig. Majd kb. egyszerre elváltanak, S2000 3-ba, Golf 4-be. S2000 továbbra is jobban húz, kb. akkora a különbség, mint előtte.
6. Majd Golf elvált 6-ba! S2000 több, mint 2-szer jobban húz. És egyre nő a különbség. A végén már kb. 2.5-szer nagyobb a húzóerő, mint a golf esetén.
7. A Golf leszabályoz és az S2000 elvált 4-esbe. Majd 5-ösbe. Majd 6-osba. :-)))))
És ez nem azért van, mert az S2000 Honda és a másik német, vagy dizel vagy bármi egyéb, hanem azért, mert az S2000 60%-al erősebb (240 lovas a 150-el szemben). Nem tudom észrevetted-e, de végig nyomatékkal számoltam (a teljesítmény szóba se került). És ugyanazt az áttételezést használta mindkét autó. Erre varj gombot!