Nohát... megint 1 ilyen topik? Hányszor elmondták (-tuk) már, sose tanuljátok meg?
">>De igen! Ha minden azonos a két autóban, akkor amelyiknek nagyobb a nyomatéka, annak azon a fordulaton nagyobb a teljesítménye is!<<
Szeretem az ilyen frappáns érvelést, hogy de igen! Az általam beírt 8-10 soros indoklásra egy szavad sem volt! Gondolom azért, mert nem tudnád megcáfolni."
De biztos meg tudná, lehet, hogy meg is tette (majd olvasom tovább). A lényeg az, hogy igaza van. A 6. v. 7. osztályos fizikakönyvben van a cáfolat. Hadd ne idézzük be.
">>A teljesítmény egy számított érték!<<
Most mondjam azt, hogy a nyomaték is számított?"
Ne mondd, mert nem igaz.
"Vagy mondjam azt, hogy a teljesítmény sem az, ha egyből munkaképzőképességet mérünk? Ha például a motorral egy vízpumpát hajtunk, akkor direktben le tudjuk mérni a teljesítményét és ebből tudjuk kiszámítani a nyomatékot. Hoppá!"
Hoppá bizony! Mérd már meg lécci. hogy egy adott időpillanatban mekkora a teljesítménye egy gépnek! Nem tetszőlegesen rövid idő alatti átlagteljesítményt kérek, hanem 1 adott időpillanatban! Fog menni? (Megsúgom: nem.)
ZolikA (129):
"Komolyan mondom ez már fáraszt !"
Engem is...
"Tehát ezekszerint a Golf 1,9 dizellel jobban gyorsulok 100-ról 200-ra mint az S2000-essel"
Így van. Feltéve persze, amit itt már többen feltettek, hogy azonos áttételek vannak. Te azt felejted el, hogy ebben az esetben a Golfnak 100 körül vége lenne. Na de addig...
A gyakorlatban a motorok -akár 2*es- fordulatszámkülönbsége miatt a dízelek áttételezése sokkal hosszabb, ami a kerékre jutó nyomatékot -és ezzel a gyorsulást- arányosan csökkenti.
Még egy észrevétel:
Baliszoft (15):
"...Mivel ebbe a kepletbe a nyomatekot nem NM-be kell beirni (hanem font/negyzetlab)"
Font/négyzetláb... Jóvan, öcsém. Nem tűnik föl, hogy az nem nyomaték, hanem nyomás? Tovább nem is olvastam.
A lényeg az, hogy önmagában sem a nyomaték, sem a teljesítmény nem mond semmit, az más kérdés, hogy az ember tapasztalatból(!!) feltételez bizonyos körülményeket, pl. tudjuk, hogy kb. milyen a mai, hasonló méretű dízel/benzinmotorok karakterisztikája, az autók tömege, a szokásos áttételezések, stb. Ezekkel együtt már meg tudjuk ítélni a gép várható viselkedését.
Na, nézem tovább, mi marhaságokat hordtatok még össze...