Azoknak, akik szerint a nagyobb nyomatékú motor jobban gyorsul vagy egyáltalán, a max. nyomaték bármiféle lényeges információval bír, álljon itt egy érdekes gondolatkisérlet!
Van egy nagyotthalló emberünk, akinek egy Golf IV. GTi-je van. Ebben ugye egy 320 Nm-es 150 lovas PDTDI dizel kerreg. Na, most tréfáljuk meg emberünket, amikor elviszi a tuningműhelybe az autóját egy tuningolásra. Vegyük ki a PDTDI motort (eddig jó:-))) ), és tegyünk be helyette egy S2000 motort, aminek a főtengelyének a fordulatszámát leosztjuk 2-vel (mondjuk egy fogaskerékkel). Ezt a módosítot motort építsük be a kasztniba (persze elektronikával együtt), majd kössük rá a hajtásláncot. Majd adjuk vissza emberünknek az autót. Mit fog tapasztalni?
Először is furcsán fogja tapasztalni, hogy az alapjárat lejjebb van, olyan 4-500 körül. A leszabályozás továbbra is 4500 környékén van, viszont az autó végig sokkal jobban húz, ráadásul nem esik le a nyomaték a fordulatszámmal, hanem folyamatosan emelkedik. Amikor a fékpadon megmérik neki, akkor azt találják, hogy 4100-as fordulat környékén a max. teljesítmény 240 lóerőre emelkedett, miözben a max. nyomaték 416 Nm-re nőtt, amit 3700-as fordulatszámon ad le a motor. Már 1500-as fordulatszámon rendelkezésre áll azonban bőven az eredeti nyomaték, mivel ott már kb. 340 Nm-et mérnek. A fickóval még a végén azért közlik, hogy inkább benzint tankoljon mostantól és nem pedig dizelt. :-))))))
Érdekes, nem? Ez remélem megmagyarázza, hogy miért írják azt az egyik - még régebben általam belinkelt - cikkben, hogy a nyomatékot szabadon lehet az áttételeken keresztül előállítani! Ugyanezt természetesen teljesítménnyel nem lehet megcsinálni, hiszen szimplán áttételezés segítségével soha nem lesz egy 150 lovas motorból 240 lovas. De még 151 lovas sem!