azert engedd meg hogy a masik topikbeli okoskodasomat idemasoljam, lehet csamcsogni rajta ;)
***
A leadott nyomatek/fordulatszam/teljesitmeny sokaknak nagy rejtely, es ha mondjuk azt irjuk hogy a civic VTI 160 LE, viszont az 1.8T 150, akkor abbol az jon ki hogy a VTI erosebb.
Es hol a nyomatek? Mi koze van a nyomateknak a teljesitmenyhez (LE)? Engedjetek meg hogy ismet okoskodjam es elmeseljem miert mas a ket motor (alapvetoen), es hogy miert van a 150LE-s auton egy turbo, megis "gyengebb" mint a szivos VTI.
Sokan biztos meglepodnek, de a teljesitmenyt nem lehet lemerni, azt csak szamitani lehet a nyomatekbol es az adott fordulatszambol. Ez egy nagyon egyszeru keplet alapjan tortenik:
Teljesitmeny = (Nyomatek x Fordulatszam) / 5252.
Mivel ebbe a kepletbe a nyomatekot nem NM-be kell beirni (hanem font/negyzetlab) javitani kell a kepleten (mivel NM/LbFts ~ 1.35 akkor 5252*1.35), tehat:
Teljesitmeny = (Nyomatek x Fordulatszam) / 7090.2
Nezzuk az 1.8T esetet.
A motornak hiaba van hatalmas nyomateka mondjuk ugy 4000-ig (210Nm), 4000-es fordulaton csak (210*4000/7090.2) csak 118Le lesz, viszont addig (abban a tartomanyban) ugy huz hogy ahogy a VTI (ugyanott) sosem fog, talan egy turboval. Utana az 1.8T gyari nyomateka (turbonyomas) csokken es mondjuk 5800-on mar csak 180Nm a nyomateka (185*5800/7090.2) teljesitmenye pedig 151Le, utana mar rohamosan csokken a nyomatek, nagyobb teljesitmeny nem varhato (pl 140*6800/7090.2 = 134Le).
Nezzuk az 1.6 VTI esetet.
A motornak nincs nyomateka egyaltalan (sehol) viszont jo sokat tud porogni ezert ha kicsikar magabol 157NM-et 7000-en akkor (157*7000/7090.2) valahol 155Le jon ki.
Hurra megvan a maximalis teljesitmeny, mindket auto eseteben. De hol a nyomatek, es hol a vezethetoseg? Termeszetesen az 1.8T partjan.
Mind a ket auto kozel ugyanakkora teljesitmenyu, de megis melyikkel nagyobb elmeny kozlekedni?