"Biztos vagy ebben? "
Nem, de a jelek arra utalnak, mert legtobb tanar ismerosom (van egy par) azt kifogasolja, hogy oket a kutya sem kerdezte. Sot ismerek olyat is, aki valamilyen tantervek kialakitasaval kapcsolatos orszagos testuletben mukodik es o is arra panaszkodik, hogy a dontesek nincsenek elokeszitve, kierlelve.
A NAT-ot azert nem nagyon kellene feldicserni, mert megint csak egy elemet emeltek ki a dolognak, azaz meghataroztak valamifele szakmai minimumot es azt mondtak a tobbirol a tanarok dontenek. Igen am, de nem tisztaztak, hogy kotelezoen vagy csak fakultativan kell-e esetleg meg valami tobbet adni a gyerekeknek es azt sem, hogy a "tobblethez" milyen forrasok allnak rendelkezesre
"A felesleges ismeretanyag általánosságban nem vitatható, de bármit nevezel meg konkrétan, az adott tárgy szaktanárai azonnal tiltakozni fognak ellene."
Lenyegeben ezt mondom en is meg azt, hogy eddig semmifele atgondoltsag szakmai egyeztetes nem volt abban, hogy hol mit es mikent kurtitottak es esetleg mivel bovitettek. Az egesz helyzet spontan modon alakult.
Egyebkent hibas dolog a problemamegoldas es a lexikalis tudas szembeallitasa. Bizonyos mennyisegu lexikalis tudas nelkul nincs problemamegoldas.
" Igazad van abban, hogy ezt sokszereplős közös gondolkodásnak kell megelőznie, de szerintem ez tipikusan nem a mostani törvénymódosítás tárgya, hanem a NAT-é (vagy hasonló alaptantervé) lenne. "
Ebben abszolut nem ertunk egyet. Pont ott latom a legnagyobb problemat, hogy minden okt miniszter csak a teljes kerdeskor egy szegmensevel kivan foglalkozni. Az eredmeny az, hogy a kulonfele dontesek torvenyek rendeletek stb. kozott nincs osszhang es neha az egyik miatt megvalosithatatlan, de legalabbis irrealis a masik.
Mondok egy peldat, ami lazan kapcsolodik a fentiekhez. MB arra hivatkozva, hogy hasznos ismereteket kell szerezni kijelenti, hogy minden hatodikos gyerek tudjon a Word-del meg nehany egyeb felhasznaloi programmal dolgozni. Eltekintve attol, hogy szigoru szakmai zsargon szerint reszben hulyesegeket beszel (lasd valamelyik elozo hoszaszolast) kerdesem az, hogy mire fel allitja ezt. Tenyleg erre van szuksege egy hatodikos gyerekenek, valoban ezt az ismeretet kell megszereznie az iskolaban? Teszem hozza mindjart, hogy am legyen, de van-e ertelme az egesznek az adott feltetelrendszer mellett? Egyaltalan az iskolanak barmifele komoly szerepet kell-e adni a gyerekek ilyen jellegu szamitogepes felkesziteseben?
No es akkor megmagyarazom a kerdeseimet. Ugye mindenki tudja, hogy barmely felhsznaloi szamitogepes programot csak akkor van ertelme elsajatitani, ha utana azt az ember rendszeresen hasznalja, mi tobb, igazabol csak a rendszeres hasznalat soran lehet megtanulni egy program reszleteit. No most akkor tenyleg szukseg van ra, hogy egy gyerek heti ket oraban Word-ot meg Excel-t tanuljon, amit aztan mondjuk felnott koraig semmire nem hasznal? Lehet erre azt mondani, hogy tanitsuk meg a gyereket ezekre a programokra es ezentul biztositsuk a felteteleket, hogy rendszeresen hasznaljak a szamitogepeket, kerjuk a hazifeladatokat (termeszetesen szigoruan csak het kozben) RTF formatumban stb. Kerdem en , hogy mi a realitasa annak, hogy a hatodikos gyerekek ebben az orszagban rendszeresen gep melle tudnak kerulni legalabb mondjuk napi egy orara? A valasz szamomra nyilvanvalo. Sajnos ugy tunik MB szamara nem.
Folytatnam. Sajat gyerekeimen es barataim gyerekein latom, hogy mekkora kulonbseget jelent ha a gyerek hozzaferhet egy gephez kicsi kora ota vagy sem. (A hozzaferes persze elsosorban jatekot, internetezest jelent!) Azoknak a gyerekeknek, akik kicsi koruk ota gepkozelben vannak, teljesen termeszetes egy uj program (pl. Word, Excel) elsajatitasa. Meg kell mutatni nekik az alapfunkciokat (ez kb 2 ora) es utana meg vagy 2-3 hetig vannak kerdeseik, aztan teljesen onalloan dolgoznak vagy olyan kerdeseik lesznek, amiket a rendszeres, de nem profi felhasznalok sem tudnak megvalaszolni. Ezzel szemben a nem gepkozelben nevelkedo gyerekek bizonytalanok, a szamitastechnika oran szenvednek es frusztraltak mert nem tudnak gyakorolni es szamukra az olyan egyszeru parancsok, mint Open, File, Paste, Copy stb. bemagolando tananyagot jelentenek. Kerdesem tehat az, hogy valoban az iskola az, ahol ezeket a keszsegeket meg lehet szerezni? Ugy gondolom, hogy a jelenlegi feltetelrendszer mellett a valasz egyertelmu nem. A problema megoldasa tantervi kerdes? Ugy gondolom a valasz megint csak nem? No most akkor van-e ertelme MB minapi kijelentesenek az ugyben?