Kezdem a vegen. Azert szidom a minisztert, mert esz nelkul, csak a problema egy-ket elemet kiemelve nyult az egesz ugyhoz. Amint irod ennek pedig az a veszelye, hogy meg rosszabbra fordul a helyzet. Raadasul pont olyan hitbizomanykent kezeli az oktatasugyet, mint elodei, azaz azelott jon elo ilyen javaslatokkal, hogy a szakmat megkerdezve valamifele altalanosan elfogadott koncepciot dolgozna ki. Emlekeztetnelek, hogy nem regen bukott meg az a kormany, amiben a nagy ember idonkent ad hoc elojott egy finoman szolva nem atgondolt otlettel - tegyuk fel pusztan jo szandekbol - es utana vagy a karok helyreallitasan, vagy a helyzet megmagyarazasan vagy egyszeruen a helyzet nagy otlethez torteno atalakitasan dolgozott az egesz stab, erdemi munka meg nem tortent. Ezt akarod?
Felsorolsz egy halom problemat, amiben valoban van igazsag, de azert ezek a megallapitasok az altalanosan megfogalmazott szlogenek szintjet nem haladjak meg es nem latszik, hogy mikent valtoztat a helyzeten az uj koncepcio.
"- az általánosból kikerülő diákok többsége olvasási zavarokkal küzd"
Igaz, de valaki megvizsgalta-e mar, hogy miert? Hol ad valaszt erre a problemara az, hogy a gyerek elvileg a negyedik osztaly vegeig eljuthat anelkul, hogy megfelelo szinvonalon tud olvasni. Nem elsoben es masodikban kellene a gyereknek megtanulnia rendesen olvasni es irni, tobbek kozott azert, hogy harmadikban es negyedikben el tudja olvasni a tankonyvet? Vagy majd megvesszuk neki videokazettan a tananyagot es abbol tanul.
Az olvasasnal maradva, sajat gyerekemnel lattam, hogy milyen karokat okozott az at nem gondolt uj olvasasoktatasi modszer bevezetese az elso osztalyban. (Valami orult nyugdijas pedagogus kitalalta, hogy lekodolja a szavakat massalhangzok es maganhangzok szama, helye stb. szerint. Ahelyett, hogy a gyerek rendesen megtanult volna szotagolva olvasni hulye kis koroket es karikakat rajzolgatot hazifeladatkent.)
"- a gyerekek igenis túlterheltek "
Feltehetoen igen, hiszen annyian mondjak. De miert? Mibol fakad a tulterheles? Lehet-e azellen tenni valamit, hogy a gyerekeket a sajat szulei ne terheljek tul mindenfele kulonorakkal? Segit-e egyaltalan ezen valamit is a MB-fele elkepzeles?
"- igenis egy csomó fölösleges dolgot tanulnak,"
Nagyszeru, akkor talan sorold. Az elmult hetek honapok vitajaban ez az egy mondat az, ami a leginkabb irrital. Hogy megertsd. Soha senki le nem irja, hogy melyek a felesleges ismeretek. Egyaltalan ki tudja ezt eldonteni? Van-e barmifele megfontolas arra, hogy mit kell csokkenteni es miert? Lehet neked van egy csomo otleted, hogy mire nincs szukseg. Nekem is van egy halom es elofordulhat, hogy abszolut atfedes nincs az elhagyhatonak velt dolgok kozott. Kerdem en, hogy tortent-e mar barmifele elorelepes annak eldontesere, hogy mi kell es mi nem. Ha igen, miert nem hozzak nyilvanossagra? Ha nem, akkor milyen alapon mernek egyaltalan reformra gondolni?
"- bár volt eddig is jópár hasznos változtatni akarás, de a gyakorlatban félreértelmezték."
Hat persze, mert evtizedek ota az oktatasugy refomja azt jelenti, hogy jon az aktualis miniszter, ad hoc bedob egy par otletet, de semmifele hosszutavu gondolkozas nincs az ugyben. Nincsenek kidolgozott, a megvalositas reszleteit is megado programok, ami segitene a tanitok felkesziteseben. Ezt teszi szerintem most MB is es ezzel kb. be is lepett az altalam nem sokra tartott elodei soraba. Annak idejen volt arra elkepzeles, hogy a gyerekek iskolaalkalmassagat megvizsgaljak iskolakezdes elott. Aztan szepen elhalt, mert nem arra hasznaltak a dolgot amire kellett volna.
"- igenis egy lelkiismeretes szülőnek manapság az iskola ellen kell védenie a gyerekét sok esetben, akár kegyes csalások árán is. "
Ja, sok szulo ezt ugy ertelmezi, hogy az iskola ugy sem jo semmire, ugyhogy beiratja a gyereket egy csomo kulonfoglalkozasra meg rakenyszerit egy csomo olyan dolgot, amit szerencsetlen kolyok nem is akar csinalni utana meg egyre hangosabban szidja az iskolat, hogy az milyen egy szornyu hely. Egyebirant meg nem kegyes csalasokkal kellene a gyereket vedeni az iskolaval szemben, ha mar tenyleg szukseg van ra, hanem azzal hogy az iskolaban vagy mas forumokon szovateszi az ember a problemakat. Persze az ezzel jaro konfliktusokat nem merik vallani se a szulok se a tanarok. Annak idjen az emlitett olvasasi modszerrel kapcsolatos kifogasaimat felvetettem a tanitononek. Elobb vedte a munder becsuletet, majd elmondta, hogy orul a velemenyemnek, mert o sem tarja jonak a modszert csakhat ertsem meg, hogy o nem tehet semmit sem.