mibi Creative Commons License 2003.01.20 0 0 198
Nem talaltad el! Nekem az egzisztenciam nem fugg Magyar tenykedesetol. Miert olyan nehez elhinni, hogy valaki egyszeruen marhasagnak tarja, amit Magyar hipsz-hopsz most be akar vezetni. Ettol meg senki sem allitja, hogy ami most van az jo, sot azt sem, hogy orom lenne szamomra, ha ugyanazt kellene vegigcsinalni a gyerekeknek mint nekem, bar megjegyzem, hoy nekem nem volt annak idejen szenvedes az iskola.

Miert nem tetszik amit MB csinal? Azert, mert ugy tunik, hogy korbevette magat egy halom szeplelek tanacsadoval akik tudomanyos fantazmagoriaikat vagy "csak" vilagmegvalto gondolataikat akarjak atultetni a gyakorlatba. Ez tarsul meg azzal a demagogiaba atcsapo megallapitassal, hogy bezzeg ebben meg abban az orszagban mukodnek mar ilyen rendszerek. Ugy tunik az SzDSz-es okt. miniszterek nem tudnak megszabadulni attol az atoktol, hogy kulfoldon latott dolgokat majmolni es nem adaptalni akarnak. (Lasd meg pl. Fodor Gabor hallgato/oktato aranyon alapulo felsooktatas-finanszirozasi elkepzelese.)

Konkretan mit kellene csinalni? Termeszetesen reformokat megfontoltan, olyanokat, amik figyelembe veszik a szakmai testuletek velemenyet es hosszabb tavu kovetkezmenyeket is elemzo hatastanulmanyokon alapulnak - tudtommal semmi ilyen nem keszult az okt miniszteriumban!

Nehany gondolat a teljessseg igenye nelkul:

1. Ki kellene dolgozni egy olyan minimum ismeretanyagot, amit mindenkinek el kellene sajatitani. Sajnos az elmult evek "aldasos" tevekenysege eredmenyekent teljesen feloldalassa kezd valni az az ismeretanyag, amit el kell sajatitani - lasd meg korabbi hozzaszolasaimat a termeszettudomanyos targyak hatterbeszoritasarol.

2. Fel kellene kesziteni a tanarokat egy uj szemleletu oktatasi programra, amiben a lenyeg a belso osszefuggesekre valo ravezetes es nem a tanagyag bemagoltatasa. Figyelem! A lexikalis ismeretek egy reszere tovabbra is szukseg van, mert konkret tudasanyag nelkul nem lehet megtanitani senkit sem gondolkozni! Ez ertelemszeruen egy tobb evig tarto kepzesi es atkepzesi folyamat eredmenye lehet csak.

3. Ev szerint le kellene bontani a megszerzendo ismeretanyagot es csak akkor engedni a tovabblepest a tanuloknak, ha egy minimumszintet az adott osztalyban teljesit. Az az "emberbarati aggodas", hogy buktatassal ne okozzunk lelki torest a gyermeknek also tagozatban rendkivul alsagos es nincs is rendesen atgondolva. Mennyivel jobb ha a gyerek negy ev eltoltese utan ertesul rola, hogy sz@rt sem er, amit addig csinalt. Termeszetesen az iskolaerettseg kerdesevel behatoan foglalkozni kell. Szerintem a megoldas az lehet, hogy
a) a gyerekeket beiratjak pre-schoolba, ahol az elsodleges cel nem valamifele konkret ismeret atadasa, hanem felkeszites az iskolai letre (az USA-ban van ilyen rendszer);
b) iskolakezdes elott fel kell merni, hogy egy gyerek iskolaerett-e es ha nem specialis felkeszito osztalyokat kell szervezni szamukra, hogy a kovetkezo evben a siker remenyeben kezdjen el tanulni a rendes iskolai osztalyban.

4. Surgosen el kell felejteni azt a marhasagot, hogy ismetelten ne kelljen semmit sem tanulni. A melyebb tudas megszerzesenek pontosan az az alapja, hogy ujra es ujra visszaterunk egy problemara es azt - legalabbis idealis esetben - egyre melyebb szinten ertjuk meg.

Az utolso megjegyzesedhez meg annyit, hogy a jelenlegi oktatasugy szamos sulyos problemaval kuzd. Ezeket meg kell oldani. De ettol meg egyaltalan nem biztos, hogy amit mondjuk MB akar az a megoldas - szerintem peldaul abszolut rossz. Miutan egy hosszabb tavra hato ugyrol van szo nagyon remelem, hogy megszunik az az aldatlan allapot, hogy a magyar oktatasugy jovojet aktualpolitikai erdekek alapjan a szakmai velemenyeket figyelmen kivul hagyva dontik el a mindenkori korifeusok. Ha ezt elfogadjuk, akkor gondolom az sem baj, ha az ember kemenyen kritizal es esetleg elhajt a sunyiba egy olyan minisztert, aki egyebkent ahhoz a kormanyhoz tartozik, amire szavazott.

Előzmény: AliceCsodaországban (188)