Pálinkás jóestét / jóccakát!
Egy kis "hardcore" Fogas-járműgazdálkodás 2002:
Kezdjük egy kis kilométer-teljesítménnyel (a pótkocsik futását külön nem tartják számon, a vizsgálatokat és javításokat a motorkocsikkal együtt kapják, és általában!!! együtt is futnak velük):
Psz. 2002km összkm várható követkető nagyjavitás
51 35188 898226 J2 2005-ben
52 00000 722407 Jelenleg J1-en van, 1999 óta nem közlekedik, talán még ebben az életben elkészül. Hasonló szintű átalakitást kap, mint az 55-ös.
53 24970 706788 Jelenleg J1-en van, 2002.10.18-án közlekedett legutóbb
54 32268 873716 J2 2006-ban
55 03094 816613 J2 2008-ban. V3+átalakítása unformeres vezérlésűvé nemrég fejeződött be, 2002.12.06 óta közlekedik.
56 29110 935352 J2 2004-ben
57 27718 769676 V3 2006-ban
Jelmagyarázat és TMK rendszer, mely hasonlatos a villamosok TMK rendszeréhez:
napivizsgálat, hetivizsgálat - szerintem egyértelmű
10 ekm - V1 - első szintű karbantartás, átlagosan 4-5 havonta kerül reá sor.
30 ekm - V2 - második szintű karbantartás, átlagosan évente kerül reá sor. A motorkocsit emelik, forgóvázát kikötik, általában (a pálya gyalázatos állapota miatt) kapaszkodó fogaskerék cserével is együtt jár. A jármű villamos és gépészeti berendezéseit vizsgálják, javitják.
120 ekm - V3 - emeléses nagyjavítás, a járművet -ha kell-, teljsen megbontják, villamos és gépészeti részeit javítják, cserélik. Általában vázszerkezeti javítást és külső fényezést is kap.
240 ekm - J1 - fővizsga - a jármű teljes megbontása, tetőellenállások javitása, cseréje. Valamennyi villamos és gépészeti berendezés felújítása, cseréje. Utastér felújítása, korszerűsítő átalakítások. Vázszerkezeti javítás és külső fényezés.
480 ekm - J2 - ÁFJ, azaz általános főjavítás - a jármű vázig szétszedése, teljes kábelcsere (elvileg). Gyakorlatilag azonos a J1-el.
Természetesen minden vizsgálat és javítás magában foglalja a kisebbrendűeket, és ha valamely alkatrész hibáját, túlzott kopását, rendellenességét fedezik fel, javítják/cserélik.
Bővebben és részletesen a hivatalos, de nem túl közismert Fogas-honlapon
A Fogas járművei tavaly összesen 152348 km-t futottak, amely nem túl sok :-(
Más:
A mai napon bebizonyosodott, hogy mily nagy szükség is van a Fogasra. Amikor alig tud feljutni gépjármű a saját lábain a Svábhegyre, és a 21-es buszok is kénytelenek visszafordulni Svábhegynél. Feltéve, ha feljut odáig, mert délután ez sem igazán jött össze. És ekkor előjön a kis feketebárány, a költségvetési leosztásból mindig utolsóként részesülő patinás, de nagyon elhanyagolt hegyivasutunk, és Buda ezen részét kihúzza a sz*rból. Illetve felhúzza a hegylakókat, és lehozza a völgylakókat. 17 óra után a Foghas kihasználtásga bizony megütötte a máshol megszokott csúcsideji zsúfoltságot. Valahol egy kissé elégtételként éreztem ezt a helyzetet. Bizony, ezennel kevésnek bizonyult a 20 perces követés, az óránkénti 3 járat.
Jóccakát: HB