Szeretnélek emlékeztetni (armagnac, BaSand) az EU 2000-es orszgjelentésére, mely elmarasztalta Magyarországot a közbeszerzési szabályok és a szükséges transzparencia teljes mellőzése miatt az autópályaépítésben - és ekkor hol volt Strabag? Itt a Vegyépszeres tréfára utaltak a jelentés készítői!
No, ez már egy jogosabb felvetés. Lenne.
Az "elmarasztalta" szó használatára hadd térjek ki először. Azt hiszem, hogy az EU-nak semmiféle szerződés avagy hatáskör alapján nincs (vagy legalábbis nem volt) joga ebben a kérdésben "elmarasztalni" Mo-t, alighanem az elmarasztalás kifejezés az euroszervilis "magyarországi" baloldali pártok retorikai fogása, inkább mellőzzük. Az EU azt tette, bár szvsz hibásan, ami a feladata és kötelessége: figyelmeztette az országot, hogy ezt a gyakorlatot a belépés idejére véglegesen meg kell szüntetni, mert ellentétes az EU joggal. Hogy egyáltalán az EU ezt felvetette, az is megérne egy kis vizsgálódást. Vajon azért tette, mert ettől volt hangos a belpolitikai élet, vagy azért, mert tényleg úgy gondolta a kedves EU-biztos, hogy nekünk a
tagság előtt nem a felkészülés, hanem az öntönkretétel a feladatunk?:-o
Hogy a fidesz (ill. szerintem a dolog eredetének nem sok köze lehet a fideszhez) így épített autópályát, az szvsz racionális és gazdaságilag kifejezetten okos lépés volt. Ill. lett volna, ha nincs kormányváltás és vele az idegen preferálás a hazaival szemben. Nem volt ugyanis autópálya építésre alkalmas hazai vállalkozás. Ezért kellett az MFB, ezért kellett a konzorcium, ezért kellett a meghívásos tender: hogy összeálljon egy olyan autópálya építésre alkalmas hazai cég, amelyik EU szabályok szerint is labdába rúghat. Különben jön a spanyol iskolapélda: a nettó befizetők pénzét ideosztja az EU, az osztalékot meg visszaosztja nekik a kivitelező.