fastcar Creative Commons License 2002.12.04 0 0 400
Amikor haladnak, akkor nem lényeges a különbség, de amikor tötymörögnek, akkor jelentösen több üzemanyag távozik belölük értelmetlenül.

Hogy egy példával megvilágítsam. Egy 2.5 Alfa V6-os 140-150-es tempónál 8,5 litert fogyaszt 100 km-re, ami szerintem egy elég jó érték, föleg ha hozzáteszem, hogy ekkor a tömeg, amit mozgat 1500, és az autó cw-értéke 0,39. homlokfelülete pedig jó 2 m2. Azért ilyen jó ez a fogyasztás, mert ekkor forog 4000-et a motor, ami véletlenül :)) éppen a nyomatékcsúcsa, tehát itt a legjobb a hatásfoka az adott motornak. Innen még elég jó gyorsításra képes, de érezni az autón, hogy ez a számára kívánatos utazó-tempó, ilyenkor érzed legpuhábbnak a futását.

Szóval visszatérve, a 8,5 liter ennél a tempónál egy kisebb motornak is becsületére válik, mert ott már az a motor jobban erölködik, hogy legyürje a légellenállást, hogy esetleg már kicsit az optimális fordulat fölött forog, stb.
Így például ugyanebben a kaszniban a 2-literes motor (igaz az porlasztós) ugyanennyit fogyaszt, miközben könnyebb 100 kilóval.

És megint kapcsolódik a témához a motor kialakítása, mert tapasztalati úton mondhatom, hogy a rövidlöketü motorok kevesebbet fogyasztanak, mint hosszúlöketü társaik, és megint föleg abban az üzemmódban, amikor nem sok mindent csinálnak. A 2.5-literes motor tehát fogyaszt 8,5 ebben az autópálya-tempóban, és 12 körül a városban. Ezzel szemben, ha 3-literesre növeljük (nagyobb furat, hosszabb löket), az autópálya fogyasztás alig emelkedik 9-re, de a város 14-15-ig szalad fel.
Ugyanakkor, ha egy autópályán 140 körül szintén 8,5-et fogyasztó 1.6-ost nézel, az a városban is megáll 9 liter környékén.

Tehát a kismotor egyetlen igazi elönye a dugóban való ácsorgásnál jelentkezik, viszont mivel mai városi életünk igen jelentös hányadát ez teszi ki autóhasználat címén, így gazdaságilag ez a legjobb megoldás.

Előzmény: D16Z5 (391)