hidas Creative Commons License 2002.11.18 0 0 906
Nemrégiben felmerült a 95-ös vonal állapotának kérdése. Megragadtam a novemberi nyár teremtette lehetőséget, és kerékpárral elvégeztem a Kazincbarcika-Rudabánya szakasz műtanrendőri bejárását. Pontosítok, megnéztem a pálya azon pontjait, amelyek közútról vagy földútról elérhetőek voltak.

A teljes vonalon 40 km/h sebességkorlátozás van érvényben; kitűzött lassújelek a

20 km/h
20 km/h
20 km/h

84-85
89-90
93-94

szelvények között találhatóak.
Az összes állomást visszaminősítették megállóhellyé, de nélol csak sorompókezelőt tartottak meg (Szuhakálló-Múcsony).

A vonalon 3 és fél vonatpár közlekedik, azaz 3 oda-vissza, a 35319-es pedig üresen megy föl Rudabányára, és 05:13-kor indulva csorog le. Teherforgalom alkalomszerű gipsz és erdészeti faanyag-szállítást jelent. A mennyiségről nem sikerült hitelt érdemlő adatot szereznem.

Mint már korábban írtam, K.barcikáról valamikor két irányból fordulhattunk R.bánya felé. A ma is meglévő vágány K.barcika állomásról ágazik ki, míg a másik Berentétől ill. a hőerőműtől K.barcika-alsó mh. magasságában ágazott ki. A vágány még ma is fellelhető, de pl. a Múcsony felé vezető közúti átjáróban gondosan leaszfaltozták a sínpárt. A delta csatlakozásánál a váltót megszűntették, a csonka vágányait - melyet valamikor B50 és B53. jelű vb. aljakra fektettek - felszedték. A meglévő vágány ezen a helyen 48-as (1977. gyártású) sínből áll, LX78-as aljakon, 12 m-es szálakban.
Mindkét szakasz rácsos szerkezetű acélhidakkal keresztezi a Sajót. Meglepően fiatal és korszerű ártéri hidat is találtam az 19-21 szelvénynél. Spenótzöld, 2x1 nyílású alsópályás, gerinclemezes hegesztett acélhíd. A helyszíni illesztések NF csavarozottak, és most jön a lényeg: közvetlen sínleerősítés az orthotrop pályalemezre!!! Kíváncsi lennék, melyik másik mellékvonal dicsekedhet ilyennel. A híd előtt és után 48-as, a hídon pedig 54-es (1976. gyártású) sínt találunk. Valószínűsítem, ez a híd is ekkortájt épült (ezért mondtam fiatalnak).

Szuhakálló-Múcsony mh-n a valamikori alakjelzőket leszerelték. A 48-as síneket 1985-ben hengerelték, TU 80-as és LM 89-es aljak váltogatják egymást. A TU-n közvetlen sínleerősítés van H jelű csavarokkal, az LM-en természetesen GEO leerősítés.

Izsófalva mh-n (egyvágányos megálló, 1960-as 48-as sínek, jelzők nincsenek) találkoztam a 35314-es vonattal. Szóló Bz, rajta kb. 10 utas, felszálló 1, leszálló 5. A menetrend szerint utipoggyász és kerékpár a vonatra feladható. Vajon hová tennék?

A szomszéd falu,Rudolftelep határában szénbánya működött, iparvágánnyal. A bánya bezárt, az ipv-t felverte a gaz. A helyi hírforrás szerint most folyik egy külszíni bánya megnyitása. Ennek nyomait is láttam, teherautók hordták a meddőt valamerre. A bánya iránya nem olyan, hogy munkát adhatna a vasútnak.
Az Izsófalva volt állomás nyugdíjas állomásfőnökét kérdeztem a fénykor forgalmáról. Állítása szerint éjszakánként órák hosszat tolatgattak a tehervonatokkal (egyvágányú állomáson hogyan lehet rendezni?)
Kérdeztem: 424-es járt erre?
Válasz: annál kisebbek jártak.
Milyenek?
Hát kisebbek...

Aktív vasúti dolgozó mondta, 30 fő teljesít szolgálatot a vonalon. Gazdaságos létszám, tekintve a 15 km-es hosszt.


Bizalmas információ szerint 2003. január 01-i hatállyal a 95-ös és a 94-es (Miskolc)-Sajóecseg-Tornanádaska mellékvonal megszűnik.

2002.11.16.