"a Máv összes költségét szétosztjuk a teljes hálózatra, és ebből az adott vonal km-re jutó részt vesszük (ez a Váci-féle módszer)"
Köszönöm, akár jól is esne, de nem ékeskednék idegen tollakkal...
Ez nem Váci-módszer, hanem SZÁMVITEL. És nem én találtam ki.
Leegyszerűsitve a dolgot:
egy vállaltnál vannak közvetlen és általános költségek. Nagyon fontos, hogy az általános költséget nem szabad összetéveszteni az állandó költség fogalmával. Általános ktg az, amit nem lehet egyértelműen költséghelyre osztani, ezért összegyűjtik, és időszakonként megpróbálják szétosztani. A szétosztás módszere több féle lehet, sőt, valószinűleg több helyre is gyűjtik az ált. ktg-eket, és több-féle elven osztják szét. Nyilván van olyan "kupac", amit forgalom-arányosan osztanak, van olyan, amit létszámarányosan, és van, amit darab-arányosan. Ilyen (lehet) például a menetrenddel kapcsolatos költségek (gyakorlatilag ugyanannyi papir, stb. kell a 62-es vonalhoz, mint az 1-eshez) És ez csak egy példa. Jöhet a reklám, a sportegyesület, a szimf. zenekar, és még ki tudja, mi minden...
Az más kérdés, hogy helyes-e az (persze, hogy nem helyes), hogy egy vállalatnál rendkivül magas az általános ktg-ek aránya, meg hogy minden oda van-e sorolva, ahová kell, stb.
Mindezt csak azért irtam, hogy a nekem aposztrofált módszert nem én találtam ki, hanem nálam sokkal okosabbak... Sőt, még törvény is van róla (Számviteli törvény)