Alapvetően kétféleképpen lehet kiszámolni, hogy mibe kerül a mellékvonal:
- megnézzük, hogy mi az a költség, ami kizárólag az adott vonal miatt merül fel (azaz, ha a vonal nem lenne, a költség se merülne fel),
- a Máv összes költségét szétosztjuk a teljes hálózatra, és ebből az adott vonal km-re jutó részt vesszük (ez a Váci-féle módszer).
Az remélem mindannyian belátjátok, hogy a két módszer nagyságrendileg különböző eredményt ad!
Szerintem ha megszüntetésről van szó, akkor csakis az első módszer használható, hiszen az a költség takarítható meg. Tehát, mivel a fővonal mindenképp kell, a csatlakozó állomások és kiszolgáló infrastuktúra adott, a (meglévő) mellékvonalon pedig csak a "gördülő" költség merül fel. Ez lehet, hogy még mindig több, mint egy-két busz közlekedésének költsége, de e minimális többlet megtakarítása érdekében teljesen felesleges (politikailag) kiszúrni azzal a régióval.
Hozzáteszem mégegyszer, a fentiek csak addig igazak, amíg a mellékvonalat nem kell felújítani...