DJ. Bakter Creative Commons License 2002.10.13 0 0 524
seTTebello,

Nos, kezdjük az elejéről.
- A TINA hálózat (piros) egyértelmű, nemcsak országos, hanem európai érdekeket is szolgál.
- A belföldi fővonalakon (sárga) olyan, a TINA hálózatot kiegészítő vonalakat értem, amik országos célokat szolgálnak, olyannyira, hogy helyi kezelésbe adni nem szabad őket. Mindegyiknek folyosó jellege van (Hegyeshalom-Nagykanizsa, Komárom oh-Sárbogárd, Eger-Nyírábrány, Szolnok-Somoskőújfalu, Dombóvár-Kiskunfélyegháza).
- A - szintén helyi kezelésbe adható - fontosabb hálózati szerepű vonalak (türkíz) és az előbb említett belföldi fővonalak között eléggé elmosódott a határ, ezen sokat lehetne vitatkozni. Lényeg, hogy meg kellene maradni mindkét típusnak.

Lehet, hogy alulértékeltem a Záhony-Ágerdőmajor tranzitszerepét, de nem hiszem, hogy az ukrán-román határátmenetben valaki is vállalna +1 határátlépést, magyar betéréssel, mikor van közvetlen határuk is. Mindenesetre Mátészalka környékén egy elég jó helyi hálózat van (110-116 mezők), ezt mindenképpen egységesen kellene helyi kezelésbe adni.
Egyébként ennyi erővel elég sok "folyosót" lehetne gyártani, ami a térképen jól néz ki, de ki tudja, mire jó (Pl. ...Bánréve-Miskolc-Nyíregyháza-Mátészalka-Csenger-Szatmárnémeti...)

A helyi kezelésbe adandó (fekete) vonalak száma tényleg nagy, de a türkíz szinü vonalak kivételével kizárólag helyi érdekeket szolgálnak.

Azt írod: "ennyit biztosan nem fognak átvenni".
Gondoljuk meg azonban: ha csak ennél kevesebbet vesznek át, akkor nyilván ezekből - amit én kijelöltem - a legkisebb forgalmú vonalakat vennék át. Ez pedig tuti a megszüntetés felé vezet.
Emellett ha a helyi kezelsű vonalakra kht-k alakulnak, a megyei vagy regionális önkormányzatok vezényletével, és a MÁV-ra eddig költött pénz egy részét nekik adják, ugyanúgy tud működni a vonal, mint eddig (ennél csak jobban :-)))
SZVSZ nincs szó arról, hogy magára kellene hagyni az önkormányzatot a vonalaikkal, míg ezzel párhuzamosan a "nagy" MÁV-ba változatlanul öljük a pénzt, az "elvileg legkevésbé veszteséges" nagyforgalmú fővonalakba.

A megszüntetendő (szürke) vonalakat próbáltam úgy kijelölni, hogy azok kerüljenek bele, ahol elavult a felépítmény, nincs, vagy minimális a teherforgalom, és a személyforgalom is kicsi.
Ugyanis ezen vonalakon a versenyképesség javításához (gyorsaság, tengelyterhelés) felépítménycsere kellene. Ugyanakkor a kisebb forgalmú, de viszonylag jó állapotban lévő vonalaknak nagyobb az esélyük az életben maradásra, hiszen a pályához nem kell hozzányúlni, a kis forgalom pedig nem teszi gyorsan elavulttá.

Néhány észrevétel:
- A Te térképeden pl. a 37-es marad, 35 megszűnik. Pedig ugyanolyan helyi szerepe van mindkét vonalnak. Ugyanígy 151-152 vonalak.
- Érdekes pl. a Mezőfalva-Rétszilas vonal kérdése. A pálya nagyon jó, de a Dombóvár-Dunaújváros tehervonatok célszerűségi okból (nem villamosított) nem használják, inkább kerülnek Pusztaszabolcs felé.
- A 106-107 vonalakat én nem szüntetném meg, napi 9-10 pár MD jár arra, biztos van utasforgalma (különben a MÁV már rég lecserélte volna kedvenc járművére, Bz-re)
- A 109 vonalat nem szüntetném meg, most lett felújítva, elég nagy a teherforgalma (Carpynak: nem JELENTŐS :-)), csak éppen találni az országban 2000 km-t, ahol még ennyi sincs, azt kellene előbb bezárni - minden viszonyítás kérdése). Ráadásul elég sok nagyobb várost érint.
- A 98 vonalnak kevesebb érteme van, mint a 75-nek, Te mégis az előbbit hagynád, utóbbit szüntetnéd meg.
- A Mohács-Báta összeköttetés azért lenne jó ötlet, mert alternatívát kínálna az V/C korridornak a Mecsek kikerülésével, és a terheltebb Sárbogárd-Dombóvár szakasz kiváltásával (Sárbogárd-Bátaszék-Mohács-Villány-Magyarbóly). Ez tipikusan az a vonal, hogyha annak idején már megépült volna, nem szedném fel, de most, hogy nincs, megépíteni sincs értelme. Főleg,mert ki tudja, hogy mikor "éled fel" az V/C korridor.
- A 147 vonal forgalma sokkal kisebb, mint akár a 121,125,145-é, mégis szerined előbbi marad, utóbbiak szünnek meg. Hálózati szempontból vitatható a szükségessége.
- A 44 vonal csak azért kellene, hogy megmaradjon, ha esetleg valaki komolyan gondolja a Szfvár-Adony-Cegléd, Budapestet tehermentesítő vonalat, ennek része lehetne, de igen erős korrekciókkal. Legfeljebb ha most nem szedjük fel, a kisajátítási költség spórolható meg majd 20 év múlva...

Bocs, hogy hosszú voltam.

Előzmény: seTTebello (520)