seTTebello Creative Commons License 2002.10.04 0 0 461
Szia manhattani

Nem biztos, hogy rossz módszer az, ami valahol (pláne, ha a MÁV is érintett) rosszul vagy nem működik. A közlekedés szövetség NEM rossz módszer, csak az a b..tt MÁV folyamatosan ellentart. Hogy most nem megy, az nem a módszert minősíti.

Alapvető félreértés van közöttünk. Az, hogy ki az üzemeltető, az másodlagos kérdés, mert a mellékvonalakat üzemeltethetné a MÁV, a DB, a Santa Fe R.R., vagy a VKV RT, a jelenlegi helyzet nem változna, mert olyan kedvezőtlenek a körülmények.

A balatoni és budapesti példa azt akarta mutatni, hogy mi lesz a következménye, annak, amikor egy egységes irányítást igénylő területet megosztanak (éppen ezt állítaná helyre a közlekedési szövetség, amit jó ötletnek tartok). Nem a vasútra gondoltam, hanem úgy általában, hiszen nap mint nap látjuk, hogy az önkormányzatok többsége milyen rosszul gazdálkodik, pillanatnyi érdekek szerint. Egyébként a helyi önkormányzat településit jelent, mert ez a gyűjtőneve a községi/város/kerületi önkormányzatoknak. Megyéből meg csak egy fajta van, ott nincs szükség egy külön elnevezésre. De ez az eredeti félreértéshez képest eltörpül.

Tehát a mellékvonalak kérdése nem üzemeltetési kérdés, hanem nemzetgazdasági. Ti. van egy nagyrészt kihasználatlan szállítási kapacitás. Ezt kell úgy átalakítani, hogy hasznot hajtson.
vannak olyan vonalak, amelyekkel ezt nem lehet elérni, de vannak olyanok, amelyekre szép jövő várna. Ehhez azonban a jelenlegi állapotokon javítani kell. Ezt pedig tervezéssel lehet elérni. De nem úgy mint, mint jelenleg, hogy az ipari park helyét a polgármester testvérének földjén határozzák meg, ártéret adnak el stb. Az egész területfejlesztést egy a Közmunkatanácshoz hasonló testületre kellene bízni. Ebben aztán képviselve lennének az önkormányzatok is, az illetékes minisztériumok is, de a felügyelet a belügyminiszteré lenne. Mondjuk megyénként lehetne egy ilyet szervezni.

Összefoglalva, ha egy ésszerű vasúthálózat kialakítására törekednek, nemcsak a fővonalak fejlesztésével, és nem csak üzemeltetési szempontból nézik a mellékvonalak kérdését, akkor sok vasútvonalat hasznossá lehet tenni.

Előzmény: manhattani (450)